Detail předmětu

Zabezpečovací letecká technika

FSI-OZL Ak. rok: 2020/2021 Letní semestr

Předmět objasňuje cíle, úkoly a pricipy činnosti zařízení zabezpečovací letecké techniky (ZLT). Jeho obsahem jsou: ANNEX 10 a jeho změny. Rádiové kmitočty v civilním letectví. Letecká pevná a letecká pohyblivá služba. Navigace na dlouhé a krátké vzdálenosti. Systémy pro přesné přístrojové přiblížení na přistání. Primární a sekundární radiolokace. Zpracování a zobrazení radarové informace. Koncepce FANS, FEATS, ECAC a EATCHIP. Moderní komunikace (ATN, VDL, CIDIN). Družicová navigace. Evropská koncepce sledování vzdušného provozu. Automatizované systémy zabezpečení a řízení letového provozu. Palubní protisrážkové systémy.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět ZLT umožňuje studentům orientovat se v principech a technických řešeních, použivaných v letectví při komunikaci, navigaci a sledování vzdušné situace. Seznamuje s novými koncepcemi ZLT pro nejbližších 20 let. Studenti pochopí podstatu automatizovaných systémů zabezpečení a řízení letového provozu a v rámci exkurse se prakticky s těmito prostředky a systémy seznámí.

Prerekvizity

Předpokládá se znalost středoškolské fyziky a matematiky.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínkami pro udělení zápočtu jsou 80% účast na přednáškách a cvičeních a dosažení alespoň 50% bodů při hodnocení písemného testu. Podmínkou pro připuštění k ústní zkoušce je získání zápočtu. Klasifikace zkoušky se provádí podle zásad Studijního a zkušebního řádu VUT.

Učební cíle

Cílem je seznámit studenty s využitím rádiových vln v letectví. Klasické a moderní prostředky a systémy ZLT a technika moderních budoucích systému zabezpečení a řízení letového provozu. Úkolem kurzu je vysvětlit studentům vztahy mezi letadlem, ZLT a službami řízení letového provozu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka je téměř výhradně audiovizuální a vyžaduje přítomnost na přednáškách (min. 80%) a na cvičení (100%). Zameškané hodiny je ve velmi omezeném rozsahu možno nahradit konzultacemi s vyučujícím nebo řízeným samostudiem pod vedením vyučujícího.

Použití předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod – základy radiotechniky, rádiové kmitočty. Spojení s letadly, pozemní spojení.
2. Rádiové zaměřovače (VDF,ADF/NDB), úhloměrné systémy (VOR, DVOR).
3. ILS.
4. MLS.
5. Letecká radarová pozemní a palubní technika.
6. Dálkoměrné systémy DME. Palubní protisrážkové systémy TCAS/ACAS.
7. Navigace na velké vzdálenosti (LORAN-C, DECCA, VERA).
8. Moderní navigace – GPS, DGPS.
9. Evropská koncepce sledování letového provozu (aktivní a pasivní systémy).
10.Moderní komunikace – hlas, data (VDL, ATN, CIDIN, TDMA).
11.Koncepce budoucích systémů CNS/ATM, FANS, FEATS, ECAC.
12.Automatizované systémy řízení letového provozu.
13.Rezerva – příprava na zápočet.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Základní úlohy – struktura rádiového signálu – příklady/použití.
2. Dosahy leteckého spojení. Organizace celosvětového spojení.
3. Funkce rádiových úhloměrných zařízení (VDF, ADF, VOR/DVOR).
4. Struktura a funkce ILS/MLS. Možnosti navedení na přistání.
5. Možnosti použití radaru (dosahy, přesnosti, kmitočty).
6. Primární a sekundární radar v letectví (použití, formy výměny informací – u SSR).
7. Příklady na použití DME a DME/DME.
8. Příklady funkcí RSDN (sledy signálů, pracovní oblasti, přesnosti).
9. Příklady využití GNSS.
10.Základní zásady koncepce FANS – opakování.
11.Příklady funkce komunikačních systémů v letectví (pásma, komunikační protokoly).
12.Předpoklady vývoje CNS/ATM v Evropě – očekávané termíny, podmínky aplikací).
13.Příklady funkcí moderních systémů výměny informací v ŘLP (Thomson, LETVIS, GATRACS).