Detail předmětu

Fyzikální proseminář III

FSI-0FO Ak. rok: 2021/2022 Zimní semestr

Předmět Fyzikální proseminář III doplňuje učivo probírané v rámci přednášky Obecná fyzika III oboru Fyzikální inženýrství. Studenti si vhodnou formou osvojují a procvičují kapitoly kmitání a vlnění tak, aby byli schopni zákonitosti užít při řešení některých fyzikálních i technických problémů. Osvojované znalosti patří do fyzikálního základu technických disciplin.
Kmity. Kinematika, dynamika, energie. Tlumený oscilátor. Vynucené kmity a rezonance. Anharmonické kmity.
Vlny. Vlnová rovnice. Superpozice a interference. Zvukové a elektromagnetické vlny. Optika.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Znalosti definic, zákonů a podmínek jejich platnosti v oblastech uvedených v osnově. Důraz je kladen na pěstování dovednosti řešit fyzikální problémy na základě obecných znalostí získaných na přednášce.

Prerekvizity

Integrální a diferenciální počet. Newtonovy zákony. Mechanická práce a energie.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení je provedeno na základě diskuse nad tématy, jež byly probrány.

Učební cíle

Předmět je koncipován tak, aby podporoval aktivní přístup studentů k náplni jejich studia. Kapitoly a témata mají možnost vybírat právě studenti. Cílem je schopnost aktivně sledovat výklad formou intenzivní spolupráce vyučující – student.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Pro úspěšné absolvování předmětu je účast povinná. V případě omluvené neúčasti se student individuálně domluví s vyučujícím na způsobu náhrady.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-FIN-P: Fyzikální inženýrství a nanotechnologie, bakalářský, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Osnova z větší části koresponduje s přednáškou Obecná fyzika III. Obsah probírané látky je dosti závislý na momentálním stavu znalostí přítomných studentů a je průběžně přizpůsobován jejich potřebám.