Detail předmětu
Projektování a provoz ČOV a úpraven vody
FSI-MUV Ak. rok: 2021/2022 Zimní semestr
Otázky ohledně úpravy a dopravy pitné vody jsou v současné době stále aktuálnější. Získávání pitné vody je komplikováno suchými obdobími a také zvyšujícím se znečištěním přírodních zásob vody. Přírodní zdroje pitné vody postupně mizí. Podobně aktuální je i nakládání s komunální odpadní vodou. Z odpadní vody je třeba, před jejím vypuštěním zpět do recipientu, odstranit všechny nežádoucí znečisťující látky tak, aby nebyla kontaminována přírodní voda.
Předmět Projektování a provoz ČOV a úpraven vody dává představu o možnostech a perspektivách komunálního vodárenství a čistírenství a o přístupech k navrhování, realizaci a provozu komunálních úpraven a čistíren vod.
Problematika úpraven vody a čistíren odpadních vod je silně mezioborová záležitost. V tomto předmětu je kladen důraz na strojně-technologickou podstatu problematiky.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Znalosti základních principů a strojně technologického vybavení v procesech jímání surové vody, úpravy vody, dopravy komunální odpadní vody, čištění komunálních odpadních vod a k tomu přidružených procesů jako je plynové hospodářství, zpracování kalů atd.
Prerekvizity
Předpokladem jsou znalosti získané v předchozích kurzech Hydromechanika a Potrubní technika.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny.
Výuka je doplněna cvičením, na kterém studenti přednášejí prezentace na zadané téma z daného oboru. Součástí semináře je diskuze nad přednesenými tématy.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky pro udělení zápočtu :
Účast ve cvičeních. Vypracování prezentace na zadané téma a její přednesení ostatním studentům.
Zkouška je provedena písemnou formou.
Celkové hodnocení je dle bodové stupnice ECTS.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy projektování a provozu komunálních úpraven vody a komunálních čistíren odpadních vod, jakož i s problematikou vodního hospodářství na komunální úrovni obecněji.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Přednesení prezentace na zadané téma na cvičení, reakce na následující diskuzi.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-ETI-P: Energetické a termofluidní inženýrství, magisterský navazující
specializace FLI: Fluidní inženýrství, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Podoby a využití vody, typy pevninského vodstva, látky obsažené ve vodě a základní principy jejich stanovování. Vlastnosti vody. Voda jako surovina a jako produkt.
2. Jímání vody, typy jímacích objektů, hydrodynamické zkoušky, Darcyho zákon, výpočet depresního kužele úplné studny
3. Čerpací stanice, základní uspořádání, typy čerpadel, princip výběru správného čerpadla, charakteristiky hydrodynamických čerpadel, charakteristika potrubí, pracovní bod hydrodynamického čerpadla, spolupráce hydrodynamických čerpadel.
4. Základní uspořádání úpravny vody s jedním a dvěma stupni separace. Česle, různé typy a konstrukční řešení, základní výpočty česlí.
5. Chemické hospodářství úpraven a čistíren odpadních vod. Desinfekce upravované vody.
6. Rychlé a pomalé míchání míchání, princip procesu a ukázky technického řešení.
7. Čiření, princip, ukázky technického řešení různých typů čiřičů.
8. Filtrace princip, rozdělení. Pomalá filtrace, mechanismy separace, základní pojmy a procesy.
9. Rychlá filtrace. Různé typy rychlých filtrů, základní pojmy a procesy při provozu rychlých filtrů.
10. Speciální filtry, a membránové technologie.
11. Kaly a kalové hospodářství v úpravnách vod a čistírnách odpadních vod, rozdělení typů kalů a jejich produkce v procesu úpravárenství a čistírenství. Strojní zařízení pro jejich zpracování.
12. Stabilizace a hygienizace kalů, plynové hospodářství, nakládání se stabilizovaným kalem.
13. Doprava odpadních vod. Pohled do historie ohledně kanalizačních systémů. Typy kanalizací jejich výhody a nevýhody
Laboratorní cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Cvičení probíhá formou seminářů, na nichž každý student zpracuje a prezentuje zadané téma. Témata jsou vybírána na základě odborných časopisů a doplňují přednášenou látku. Po každé prezentaci probíhá diskuze. V rámci cvičení probíhá i výuka v laboratoři Hydraulických strojů.