Detail předmětu

Základy programování

FSI-SZP Ak. rok: 2022/2023 Zimní semestr

V kurzu se zabýváme úvodem do programování konzolových aplikací pro Windows v jazyce C#.
K tomu jsou metodologií shora dolů a na základě jednoduchých úvah o invariantech uplatňovány základní prvky jazyka.
Aplikace vyvíjíme v prostředí VS 2019 s použitím uživatelsky jednoduchých nástrojů psaní kódu zvyšujících produktivitu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Pochopení principů algoritmického myšlení a strukturovaného přístupu k řešení problémů podporovaného jednoduchými aktuálními technologiemi a rozvoj kreativity.

Prerekvizity

Je očekávána počítačová gramotnost a uživatelská znalost Windows 11(12).

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Preferovaným stylem je učení se řešením jednoduchých úloh.

Způsob a kritéria hodnocení

Získané znalosti a dovednosti studenti doloží samostatným vypracováním semestrálního projektu.
Klasifikovaný zápočet je udělován na základě bodového hodnocení semestrálního projektu s přhlédnutím k bodovému hodnocení tří průběžných projektů zadaných během semestru. Hodnocení je plně v kompetenci vyučujícího podle platných směrnic VUT v Brně.

Učební cíle

Vědomostně a dovednostně směrovat programovací návyky studentů na produktivní psaní robustních aplikací pod Windows v C# s použitím jeho základních konstrukci a nástrojů prostředí VS 2019.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka probíhá podle týdenních plánů osnovy předmětu. Účast na přednáškách je předpokládána, na cvičeních povinná. Neúčast na cvičení lze nahradit samostatným zpracováním projektů probíraných na daném cvičení nebo zpracováním náhradního projektu s případnou prezentací. Způsob nahrazení zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-MAI-P: Matematické inženýrství, bakalářský, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Algoritmus, program a jeho základní prvky, úvod do VS 2019 a C#
2. Deklarace hodnotové proměnné, výraz, příkaz, přiřazovací příkaz, blok
3. Podmíněný příkaz, příkazy cyklu, psaní kódu a nástroje editoru
3. Invariant cyklu, využití k formulaci algoritmu
4. Systematika návrhu shora dolů a bloková struktura programu
5. Statická metoda jako pojmenovaný blok, přetěžování, psaní kódu a nástroje editoru
6. Hodnotový typ n-tice, tipy k organizaci projektu
7. Referenční typ 1D pole, hodnotový vs. referenční typ, zmínka kolekcích
8. 1D pole jako vektor, polynom, formulace jednoduchých algoritmů
9. Referenční typ 1D1D pole (zubaté pole)
10. Referenční typ 2D pole
11. 2D pole jako matice, formulace jednoduchých algoritmů
12. Rekurze, invariant rekurze
13. Proud, textový soubor

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Na každém cvičení je s výkladem vyučujícího a pod jeho vedením napsána nebo rozpracována aspoň jedna aplikace, ve které jsou implementovány konstrukce podle aktuálního tématu prezentovaného na přednášce.