Detail předmětu
Marketing
FSI-YMA Ak. rok: 2022/2023 Zimní semestr
Marketingový přístup k podnikání je nezbytným předpokladem pro zajištění dlouhodobé prosperity firem v tržní ekonomice. Znalost a uplatnění marketingu tak představuje jeden z pilířů úspěšně se rozvíjející firmy. Obsahem předmětu Marketing je objasnění řady důležitých pojmů a postupů z této oblasti, spojených s analýzou postavení firmy na trhu, s analýzou zákazníků, jejich segmentací, s problematikou tvorby a uplatnění prvků marketingového mixu apod.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Tento předmět bude rozvíjet znalosti potřebné pro pochopení místa a významu marketingu pro řízení firem jako celku, jakož i pro řízení dílčích oblastí (výrobní,
technické, oblast V+V apod.). Půjde zde zejména o pochopení důležitosti zákazníka (poznání jeho potřeb a přání, způsobu rozhodování, faktorů, ovlivňujících jeho nákupní chování...) pro zajištění dlouhodobého firemního rozvoje.
Prerekvizity
Předpokládá se znalost základních ekonomických kategorií.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Přednášky a cvičení nejsou povinné.
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení studentů bude probíhat jednak formou průběžného ověřování znalostí (aktivity na cvičení, test v průběhu semestru, řešení případových studií a týmový projekt), jednak formou zkoušky. Výsledné hodnocení studentů bude závislé jak na úrovni systematické, průběžné práce studentů v průběhu celého semestru tak na výsledcích zkoušky.
Učební cíle
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní znalosti z oblasti marketingu a vést je k pochopení nutnosti využití marketingových principů při řízení odborných činností / útvarů ve firmě.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výuky bude probíhat formou testů, řešení případových studií a týmového projektu. Následuje závěrečná zkouška
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Východiska uplatnění marketingu v soudobých podmínkách, předpoklady pro uplatnění marketingu
Marketingový mix – pojetí marketingového mixu, klasický vs. rozšířený marketingový mix
Výrobek – marketingové pojetí výrobku, řízení výrobkového portfolia
Výrobek – značka, značková politika
Cena – postavení ceny v marketingovém mixu podniku, faktory, ovlivňující tvorbu cen
Cena – principy cenové tvorby na relační a transakční úrovni, analýza cenové citlivosti zákazníků
Distribuce – postavení distribuce v marketingovém mixu, volba distribučních cest
Komunikace – prvky komunikačního mixu – reklama, podpora prodeje Komunikace – osobní prodej, Public relations, direkt marketing
Komunikace – soudobé trendy v komunikaci, využití sociálních sítí v komunikaci
Marketingový výzkum – primární a sekundární, volba vhodných metod, postup přípravy a realizace výzkumu
Soudobé trendy v marketingu
Soudobé trendy v marketingu
Cvičení
13 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Seznámení s předmětem a pravidly pro hodnocení studia v průběhu semestru;
Očekávání studentů od předmětu. Diskuse k marketingu;
Analýza marketingového prostředí;
Segmentace;
Marketingový mix;
Význam obalu;
Marketing služeb;
Komunikační mix a příklady inovativních marketingových kampaní;
Aktuální trendy v marketingu;
Test;
11. Prezentace studentů: Týmový projekt;
12. Prezentace studentů: Týmový projekt;
13. Zápočet.