Detail předmětu

Projektové řízení

FSI-0PR Ak. rok: 2022/2023 Zimní semestr

Předmět bude obsahovat zejména tyto oblasti: pojmy projektového řízení (vlastnosti projektu, fáze projektu, trojimperativ a další), metody projektového řízení (metoda logického rámce, metody studie proveditelnosti), strukturovaný rozpad činností (work breakdown structure), metody síťové analýzy (Ganttovy diagramy, hranově a uzlově orientované diagramy), metody CPM (Critical Path Method) a PERT (analýza nákladů, času a zdrojů), počítačová podpora řízení projektů, operativní řízení implementace projektů, řízení změn v projektech, řešení krizí v projektech, komunikování a komunikace v projektech, řízení projektových rizik (včetně metody RIPRAN – Risk Project Analysis), týmová práce v projektovém řízení, norma ČSN / ISO 21500 a další náležitosti projektu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Získat znalosti metod projektového řízení. Absolventi budou schopni naplánovat, řídit a ukončit projekt. Budou umět využívat běžně používané metody a techniky projektového řízení, čímž se jim rozšíří kvalifikace o kompetence, které mohou využít nejen ve svém oboru. Porozumí oblasti, která je v současné době velmi preferovaná a od zaměstnavatelů vyžadovaná. Úroveň znalostí bude na úrovni mezinárodního certifikátu IPMA stupně D. Studenti, kteří úspěšně absolvují předmět, obdrží zvláštní osvědčení VUT o absolvování předmětu.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách formou skupinové práce v projektových týmech

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Studenti by měli získat po absolvování předmětu znalosti metod a technik projektového řízení, tak aby mohli být plnohodnotnou součástí projektových týmů v kterémkoli oboru. Absolvováním tohoto kurzu by měli být připraveni na mezinárodní certifikační zkoušku IPMA stupně D, případní zájemci budou moci se přihlásit ke složení zkoušky v rámci NCS – Národní certifikace studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program N-OBN-P: Obecná nabídka, magisterský navazující, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do projektového řízení a jeho standardy.
2. Životní cyklus projektu
3. Cíle projektu a logický rámec projektu
4. Analýza zainteresovaných stran
5. Plán projektu, WBS a pracovní balíky
6. Komunikace a organizační rozdělení projektu
7. Průběhové a termínované plánování
8. Plánování zdrojů a nákladů
9. Řízení rizik, ČSN EN 62 198
10.Motivace, porady, komunikační plán
11.Metody týmové práce, tým, týmové role
12.Kontrola, monitoring, reporting, EVM
13.Změny, ukončení projektu

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do projektového řízení – příklady projektů z praxe
2. Životní cyklus projektu – příklad záměru projektu
3. Cíle projektu a logický rámec projektu – zpracování logického rámce
4. Analýza zainteresovaných stran – zpracování tabulky hodnocení zainteresovaných stran
5. Plán projektu, WBS a pracovní balíky – návrh WBS vybraného projektu
6. Komunikace a organizační rozdělení projektu – zpracování komukačního plánu projektu
7. Průběhové a termínované plánování – Vypracování Ganntova diagramu a sítě CPM
8. Plánování zdrojů a nákladů – Histogram nákladů a histogram zdrojů
9. Řízení rizik – Zpracování tabulek metody RIPRAN
10.Motivace, porady, komunikační plán – příklad komunikačního plánu
11.Metody týmové práce, tým, týmové role – návrh sestavení týmu
12.Kontrola, monitoring, reporting, EVM – výpočty indexů SPI, CPI
13.Změny, ukončení projektu – sestavení procesu změny