Detail předmětu
Letecké palubní přístroje
FSI-DLL Ak. rok: 2023/2024 Zimní semestr
Rozebírají se letové přístroje, vybrané navigační přístroje, přístroje pro kontrolu motoru a palubních soustav, displejové soustavy, soustava optimalizace letu, signalizační a výstražné soustavy, záznamové soustavy (zapisovač letových dat a hlasů v kabině). Obsah kursu je vypracován dle JAR-FCL pro ATPL.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Základní znalosti z teorie aut. řízení – vlastnosti a přenosové funkce element. prvků, servomechanismy.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínkou k udělení zápočtu je 80% fyzická účast na přednáškách a cvičeních. Absenční hodiny se dají nahradit samostatným studiem a samostatným zpracováním předepsaných úloh. Zkouška je ústní.
Přednášky i cvičení jsou povinná a účast je kontrolována třídní knihou (min. 80%). Odůvodněná nepřítomnost může být nahrazena konsultacemi a formou individuálně zadaných příkladů a témat k samostatnému zpracování. Nutno předložit nejpozději v zápočtovém týdnu.
Učební cíle
Cílem je seznámit studenty se základy teorie leteckých přístrojů. Naučit prakticky využívat teoretických poznatků o leteckých přístrojích v pilotážní praxi. Připravit studenty k vykonání zkoušek na ÚCL pro získání ATPL(A).
Student získá poznatky a dovednosti z oblasti teorie potřebné pro výkon funkce profesionálního pilota v obchodní letecké dopravě.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-PRP-P: Profesionální pilot, bakalářský, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
39 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Systém vzdušných veličin. Snímače a vysílače primárních vzdušných veličin.
2. Aerometrické přístroje-výškoměry, rychloměry.
3. Aerometrické přístroje-machmetry,indikátory vertikální rychlosti. Počítač aerometrických dat (ADC).
4. Teorie gyra, druhy gyroskopů, zatáčkoměr, umělý horizont.
5. Gyroskopické stabilizované platformy, akcelerometr, pevné instalace, inerciální navigační systém.
6. Směrový setrvačník, magnetický a gyro-indukční kompas. Radiovýškoměr.
7. Displejová soustava letových a navigačních veličin (EFIS).
8. Systém aut. řízení-FMS, letový povelový systém (FD).
9. Systém aut. řízení-autopilot, jištění letové obálky, tlumič bočních kmitů.
10. Systém aut. řízení-automatické podélné vyvažování, výpočet tahu, automat tahu.
11. Záznamové a signalizační vybavení – signalizace obecně, GPWS, TCAS, překročení rychlosti, přetažení.
12. Záznamové a signalizační vybavení – zapisovač letových údajů, záznamník hlasu, signalizace motoru.
13. Přístroje pro monitorování pohonné jednotky.
Cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Přepočty aerometrických veličin.
2. Efekt aerometrických veličin na údaje jejich přístrojů.
3. Obsluha tlakových snímačů a výškoměrů.
4. Definice vzdušných rychlostí a jejich přepočty.
5. Vliv rotace Země a zrychlení letu na údaj směrových setrvačníků.
6. Vliv poruch na údaje aerometrických přístrojů.
7. Analýza údajů magnetického kompasu v zatáčce a při zrychlení.
8. Kompenzace magnetického kompasu.
9. Analýza údajů magnetického kompasu v zatáčce a při zrychlení.
10. Obsluha zobrazovacích systémů (EFIS, ECAM).
11. Obsluha systému automatického řízení letu.
12. Obsluha systému automatického řízení letu.
13. Vliv pohybu a zrychlení na údaje palivoměru.