Detail předmětu

Objektově orientované programování

FSI-VOB Ak. rok: 2023/2024 Letní semestr

Předmět je zaměřen na objektově orientované programování a jeho použití při návrhu a realizaci softwarových systémů. Výklad technik OOP je z hlediska metodiky částečně držen v obecné rovině, detaily implementace a praktické příklady používají jazyk C++ a C#.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Předpokládají se základní znalosti algoritmizace a programování v některém procedurálním programovacím jazyce. Znalost jazyka C je výhodou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zápočtu je nutná aktivní účast na cvičeních, vypracování závěrečného testu (max. 50 bodů) a zpracování semestrálního projektu (max. 50 bodů). Studenti si sami volí téma projektu, projekt je ohodnocen vyučujícím. Pro úspěšné zakončení kursu je nutné získat v součtu alespoň 50 bodů.
Přítomnost na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá podle rozvrhu. Stanovení formy náhrady zameškaných cvičení je v kompetenci vyučujícícho.

Učební cíle

Cílem je pochopení rysů objektově orientovaného programování a metodiky návrhu a tvorby programu s využitím OOP. Seznámit se s podporou objektové technologie v jazyce C++ a C#.
Absolvent bude schopen používat technologii objektově orientovaného programování pro návrh a implementaci softwarových systémů s použitím programovacího jazyka C++ a C#.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program N-AIŘ-P: Aplikovaná informatika a řízení, magisterský navazující, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Klasifikace programovacích jazyků. Vývoj technologie programování. Charakteristika OOP.
2. Úvod do jazyka C++ a C#, základní pojmy, objektové datové typy, přístup k položkám objektů.
3. Inicializace instance, konstruktor a destruktor.
4. Dědičnost, hierarchie a vzájemné vztahy objektů.
5. Pozdní vazba, virtuální metody.
6. Přetížené operátory.
7. Kontejnery.
8. Serializace objektů. Proudy dat. Persistentní objekty.
9. Genericita.
10.-11. Objektový návrh, obecná metodika OOP, návrhové vzory.
12. Objekty jako výpočetní procesy.
13. Realizace rozsáhlých projektů.

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Opakování algoritmizace, práce s překladačem.
2. Příklady v C++ bez využití objektových vlastností.
3.-10. Příklady k tématům probíraným na přednáškách v jazyce C++ a alternativně v jazyce C#.
11., 12. Implementace genetického algoritmu v C++.
13. Závěrečný test.