Detail předmětu
Jazyky C a C++
FSI-VCJ-A Ak. rok: 2023/2024 Zimní semestr
Předmět se zabývá výukou algoritmizace a programování. Pro praktickou výuku jsou používány programovací jazyky C a C++. Jazyk C je v současnosti jedním z nejužívanějších programovacích jazyků. K jeho velkým výhodám patří jeho univerzální použitelnost pro nejrůznější aplikační oblasti a dostupnost pro většinu existujících platforem. Jazyk C++ se vykazuje velmi vysokým stupněm implementace rysů objektově orientovaného programování. Překladač jazyka C++ bývá k dispozici pro různě platformy, samotný jazyk je velmi dobře standardizován. Tyto rysy činí jazyk C++ jedním z nejvhodnějších jazyků pro tvorbu rozsáhlých aplikací v současné době.
Jazyk výuky
angličtina
Počet kreditů
6
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Kurs předpokládá základní znalost algoritmizace a počítačovou gramotnost.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Zápočet: Účast na cvičeních + zpracování zadaných programů v C a C++ (celkem 2 programy). Zkouška: ústní, diskuse nad zpracovanými projekty s možnými doplňujícími otázkami. Klasifikace je plně v kompetenci vyučujícího podle platných směrnic VUT v Brně.
Přítomnost na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá podle rozvrhu. Stanovení formy náhrady zameškaných cvičení je v kompetenci vyučujícícho.
Učební cíle
Cílem kursu je naučit se formulovat algoritmy pro širokou škálu inženýrských úloh, programovat v jazycích C a C++ a pochopit rysy objektově orientovaného programování a metodiku návrhu a tvorby programu s využitím OOP.
Studenti získají základní dovednosti a zkušenosti při psaní a ladění programů středního stupně obtížnosti s využitím programovacího jazyka C a C++. Studenti zvládnou technologii OOP pro návrh a realizaci projektů v jazyce C++.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-ENG-A: Mechanical Engineering, magisterský navazující, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod, základní datové typy, operátory, výrazy.
2. Deklarace, definice. Struktura programu. Řídicí struktury.
3. Pole a směrníky, směrníková aritmetika. Funkce.
4. Struktury, uniony, definice typu. Preprocesor. Práce se soubory.
5. Historie C++. Rozdíly mezi C a C++ v neobjektové oblasti.
6. Základní charakteristika OOP. Datové typy s vlastnostmi objektů. Metody.
7. Přístup k položkám objektů. Konstruktor a destruktor. Static datové položky a metody. Přetěžování operátorů.
8. Dědičnost. Polymorfismus, virtuální metody, ryzí virtuální metody.
9. Proudy dat. Realizace datových struktur v C++.
10. Výjimky. Genericita, šablony.
11. Objektově orientovaná analýza a design.
12. – 13. Návrh a realizace rozsáhlých projektů v C++.
Cvičení s počítačovou podporou
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Vývojové prostředí Visual Studio. Jednoduchá konzolová aplikace.
2. Tvorba konzolových aplikací v prostředí MS Visual C++.
3.-5. Realizace základních algoritmů pro práci s poli a ukazateli, dynamické datové struktury.
6. Příklad rozsáhlého projektu v jazyce C.
7. Používání konstruktorů a destruktorů.
8. Dědičnost a polymorfismus.
9. Realizace datových struktur v C++.
10. Používání šablon.
11. Událostmi řízené programování. Příklad Windows aplikace.
12. Ukázky projektů v jazycích Java a C#.
13. Diskuse individuálních projektů.