Detail předmětu
Virtuální realita
FSI-V0R-K Ak. rok: 2023/2024 Zimní semestr
Předmět poskytuje studentům vědomosti z oblasti teoretických základů a praktické implementace virtuální reality (VR) a smíšené reality (AR). Student se naučí přenést digitální 3D model do virtuální nebo reálné scény a dále s ním pracovat. Využita jsou známá prostředí pro VR Unity a pro AR Vuforia.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
základy počítačové grafiky, základy algoritmizace a programování
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Klasifikovaný zápočet dle stupnice ECTS obdrží student za vyřešení projektů ze čtyř tématických okruhů diskutovaných ve cvičeních.
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je kontrolovaná. Způsob nahrazování zameškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Učební cíle
Student porozumí a bude se umět orientovat v problematice virtuální reality (VR) a doplňované reality (AR). Tyto prostředky bude umět využívat a navrhovat v kontextu průmyslové praxe a Průmyslu 4.0.
Získání kvalifikovaného přehledu a referencí o současných technologiích virtuální (VR) a doplňované reality (AR), vč. praktických dovedností.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-STR-K: Strojírenství, bakalářský
specializace AIŘ: Aplikovaná informatika a řízení, povinný
Typ (způsob) výuky
Konzultace v kombinovaném studiu
13 hod., povinná
Osnova
1. Úvod do problematiky virtuální a doplňované reality (VR) (AR).
2. Senzory a displaye pro VR, latence systému I.
3. Senzory a displaye pro VR, latence systému II.
4. Aplikace VR v průmyslu 4.0
5. ABB Robot studio a jeho možnosti.
6. Trendy využití enginů pro vývoj VR aplikací (Unity, UE, CryTek) I.
7. Trendy využití enginů pro vývoj VR aplikací (Unity, UE, CryTek) II.
8. Rozšířená a smíšená realita I.
9. Rozšířená a smíšená realita II.
10. Aplikace smíšené reality v průmyslové diagnostice a údržbě.
11. Školení obsluhy a simulace krizových stavů.
12. Uživatelská rozhraní ve VR.
13. Shrnutí a budoucnost VR a AR.
Konzultace
26 hod., nepovinná
Osnova
Cvičení je rozděleno tématicky do čtyřech bloků:
Blok A: Úvod, seznámení s HW prostředky (headsety, senzory pohybu, zpětná vazba a latence, kalibrace, ukázky VR aplikací)
Blok B: ABB Robot Studio ( programování pohybu robotu ve VR, simulace robotické linky, vizualizace digitálního dvojčete)
Blok C: prostředí Unity (modelování prostředí a integrace VR pozorovatele,
vlastní model robotu, kinematika modelu robotu, spojení s dynamickou simulací)
Blok D: Smíšená realita, prostředí Vuforia (kombinace Unity a Vuforia pro vytváření, detekce tištěného 2D kódu a rozšíření obrazu o 3D model, detekce 3D objektu a zobrazení 3D modelu)