Detail předmětu

Letecké palubní přístroje

FSI-DLL Ak. rok: 2024/2025 Zimní semestr

Rozebírají se letové přístroje, vybrané navigační přístroje, přístroje pro kontrolu motoru a palubních soustav, displejové soustavy, soustava optimalizace letu, signalizační a výstražné soustavy, záznamové soustavy (zapisovač letových dat a hlasů v kabině). Obsah kursu je vypracován dle JAR-FCL pro ATPL.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Základní znalosti z teorie aut. řízení – vlastnosti a přenosové funkce element. prvků, servomechanismy.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou k udělení zápočtu je 80% fyzická účast na přednáškách a cvičeních. Absenční hodiny se dají nahradit samostatným studiem a samostatným zpracováním předepsaných úloh. Zkouška je ústní.
Přednášky i cvičení jsou povinná a účast je kontrolována třídní knihou (min. 80%). Odůvodněná nepřítomnost může být nahrazena konsultacemi a formou individuálně zadaných příkladů a témat k samostatnému zpracování. Nutno předložit nejpozději v zápočtovém týdnu.

Učební cíle

Cílem je seznámit studenty se základy teorie leteckých přístrojů. Naučit prakticky využívat teoretických poznatků o leteckých přístrojích v pilotážní praxi. Připravit studenty k vykonání zkoušek na ÚCL pro získání ATPL(A).
Student získá poznatky a dovednosti z oblasti teorie potřebné pro výkon funkce profesionálního pilota v obchodní letecké dopravě.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-PRP-P: Profesionální pilot, bakalářský, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Osnova

1. Systém vzdušných veličin. Snímače a vysílače primárních vzdušných veličin.
2. Aerometrické přístroje-výškoměry, rychloměry.
3. Aerometrické přístroje-machmetry,indikátory vertikální rychlosti. Počítač aerometrických dat (ADC).
4. Teorie gyra, druhy gyroskopů, zatáčkoměr, umělý horizont.
5. Gyroskopické stabilizované platformy, akcelerometr, pevné instalace, inerciální navigační systém.
6. Směrový setrvačník, magnetický a gyro-indukční kompas. Radiovýškoměr.
7. Displejová soustava letových a navigačních veličin (EFIS).
8. Systém aut. řízení-FMS, letový povelový systém (FD).
9. Systém aut. řízení-autopilot, jištění letové obálky, tlumič bočních kmitů.
10. Systém aut. řízení-automatické podélné vyvažování, výpočet tahu, automat tahu.
11. Záznamové a signalizační vybavení – signalizace obecně, GPWS, TCAS, překročení rychlosti, přetažení.
12. Záznamové a signalizační vybavení – zapisovač letových údajů, záznamník hlasu, signalizace motoru.
13. Přístroje pro monitorování pohonné jednotky.

Cvičení

13 hod., povinná

Osnova

1. Přepočty aerometrických veličin.
2. Efekt aerometrických veličin na údaje jejich přístrojů.
3. Obsluha tlakových snímačů a výškoměrů.
4. Definice vzdušných rychlostí a jejich přepočty.
5. Vliv rotace Země a zrychlení letu na údaj směrových setrvačníků.
6. Vliv poruch na údaje aerometrických přístrojů.
7. Analýza údajů magnetického kompasu v zatáčce a při zrychlení.
8. Kompenzace magnetického kompasu.
9. Analýza údajů magnetického kompasu v zatáčce a při zrychlení.
10. Obsluha zobrazovacích systémů (EFIS, ECAM).
11. Obsluha systému automatického řízení letu.
12. Obsluha systému automatického řízení letu.
13. Vliv pohybu a zrychlení na údaje palivoměru.