Detail předmětu
Palubní soustavy letadel II
FSI-OPL-A Ak. rok: 2024/2025 Letní semestr
Pojednává o palubním informačním systému, přístrojích a soustavách pro kontrolu letu a letadla, zajištění bezpečnosti, ekonomiky a komfortu letu. Dále o soustavách ručního poloautomatického a automatického řízení letu.
Jazyk výuky
angličtina
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Základní znalosti z teorie aut. řízení – vlastnosti a přenosové funkce element. prvků., servomechanismy. Základní znalosti elektrotechniky.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínkou k udělení zápočtu je 80% fyzická účast na cvičeních. Zkouška je písemná nebo ústní.
Účast na cvičeních je povinná (min. 80%). Odůvodněná nepřítomnost může být nahrazena konzultacemi a formou individuálně zadaných příkladů a témat k samostatnému zpracování. Nutno předložit nejpozději v zápočtovém týdnu.
Učební cíle
Cílem je dát studentům úplný přehled o palub. soust. moderních letadel různých kategorií (od malých letounů všeobecného letectví po velké dopravní letouny). Hlavní důkaz je položen na vysvětlení palubního informačního systému, jeho jednotlivých soustav a jejich souvislostí:
- u konstruktérů – s vnitřní konstrukcí draku letounu;
- u provozního směru – s údržbou avioniky na palubě a zabezpečení dat pro řízení provozu letadel.
Znát účel, princip činnosti palubních soustav a tendence jejich vývoje. Znát metody pro umístění vybraných vysílačů letových veličin na letounu.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-AST-A: Aerospace Technology, magisterský navazující, povinný
Program C-AKR-P: Akreditované předměty v CŽV, celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu
specializace CLS: Předměty letního semestru, volitelný
Program N-LKT-P: Letecká a kosmická technika, magisterský navazující
specializace STL: Stavba letadel, povinný
Program N-LKT-P: Letecká a kosmická technika, magisterský navazující
specializace TLT: Technologie provozu letadlové a letištní techniky, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
1. Historický úvod, současný stav a perspektivy dalšího rozvoje, dělení systémů letadla podle ATA a GAMA
2. Uspořádání přístrojového vybavení na palubě letadel – obecné zásady, požadavky předpisů, přístrojové vybavení malých cvičných a sportovních letadel, vybavení malých dopravních letadel, vybavení velkých dopravních letadel
3. Zkoušení přístrojového vybavení – zkoušení podle požadavků RTCA/DO-160 (včetně elektromag. kompatibility, odolnosti vůči účinkům blesků), opatření v konstrukci ke zvýšení odolnosti elektrotechnických zařízení
4-5. Letové a navigační přístroje – Pitot-statický systém, výškoměr, rychloměr, Machmetr, variometr
6. Letové a navigační přístroje – Gyroskop, směrový setrvačník, umělý horizont, zatáčkoměr, magnetický a gyro-indukční kompas
7. Letové a navigační přístroje – radionavigační systém – VOR/DME, ADF, ILS, GPS
8. Elektronický systém letových přístrojů – sběrnice údajů (ARINC429), zabezpečení softwaru (dle RTCA DO-178), elektronické zobrazovací prvky, architektura systémů (EFIS, ECAM, EICAS)
9. TCAS, GPWS
10. Pohonná jednotka a přístroje monitorování
11. Automatické systémy řízení letu
12. Záznamové a signalizační vybavení
13. Kritičnosti přístrojů a vybavení
Laboratorní cvičení
1 hod., povinná
Osnova
1. Ukázka a použití zařízení pro zkoušení přístrojů.
Cvičení
12 hod., povinná
Osnova
1. Dělení systémů letadla podle ATA a GAMA
2. Uspořádání přístrojového vybavení na palubě letadel
3. Zkoušení přístrojového vybavení
4-7. Letové a navigační přístroje
8-9. Elektronický systém letových přístrojů
10. Pohonná jednotka a přístroje monitorování
11. Automatické systémy řízení letu
12. Záznamové a signalizační vybavení
13. Kritičnosti přístrojů a vybavení