Detail předmětu

Letecké palubní přístroje

FSI-DLL Ak. rok: 2025/2026 Zimní semestr

Rozebírají se letové přístroje, vybrané navigační přístroje, přístroje pro kontrolu motoru a palubních soustav, displejové soustavy, soustava optimalizace letu, signalizační a výstražné soustavy, záznamové soustavy (zapisovač letových dat a hlasů v kabině). Obsah kursu je vypracován dle JAR-FCL pro ATPL.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Základní znalosti z teorie aut. řízení – vlastnosti a přenosové funkce element. prvků, servomechanismy.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínky pro udělení zápočtu:
- 100% účasti na cvičeních,
- dosažení alespoň 75% správných odpovědí v písemném testu.
Kontroly výsledků výuky:
- průběžná kontrola znalostí jednotlivců při cvičeních a seminářích během semestru.

Výuka je prezenční a vyžaduje přítomnost na přednáškách a cvičeních. Zameškané hodiny je ve velmi omezeném rozsahu možno nahradit konzultacemi s vyučujícím, nebo řízeným samostudiem pod vedením vyučujícího.

Učební cíle

Cílem je seznámit studenty se základy teorie leteckých přístrojů. Naučit prakticky využívat teoretických poznatků o leteckých přístrojích v pilotážní praxi. Připravit studenty k vykonání zkoušek na ÚCL pro získání ATPL(A).
Student získá poznatky a dovednosti z oblasti teorie potřebné pro výkon funkce profesionálního pilota v obchodní letecké dopravě.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-PRP-P: Profesionální pilot, bakalářský, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Osnova

1. Systém vzdušných veličin. Snímače a vysílače primárních vzdušných veličin.
2. Aerometrické přístroje-výškoměry, rychloměry.
3. Aerometrické přístroje-machmetry,indikátory vertikální rychlosti. Počítač aerometrických dat (ADC).
4. Teorie gyra, druhy gyroskopů, zatáčkoměr, umělý horizont.
5. Gyroskopické stabilizované platformy, akcelerometr, pevné instalace, inerciální navigační systém.
6. Směrový setrvačník, magnetický a gyro-indukční kompas. Radiovýškoměr.
7. Displejová soustava letových a navigačních veličin (EFIS).
8. Systém aut. řízení-FMS, letový povelový systém (FD).
9. Systém aut. řízení-autopilot, jištění letové obálky, tlumič bočních kmitů.
10. Systém aut. řízení-automatické podélné vyvažování, výpočet tahu, automat tahu.
11. Záznamové a signalizační vybavení – signalizace obecně, GPWS, TCAS, překročení rychlosti, přetažení.
12. Záznamové a signalizační vybavení – zapisovač letových údajů, záznamník hlasu, signalizace motoru.
13. Přístroje pro monitorování pohonné jednotky.

Cvičení

13 hod., povinná

Osnova

1. Systém vzdušných veličin. Snímače a vysílače primárních vzdušných veličin.
2. Aerometrické přístroje-výškoměry, rychloměry.
3. Aerometrické přístroje-machmetry,indikátory vertikální rychlosti. Počítač aerometrických dat (ADC).
4. Teorie gyra, druhy gyroskopů, zatáčkoměr, umělý horizont.
5. Gyroskopické stabilizované platformy, akcelerometr, pevné instalace, inerciální navigační systém.
6. Směrový setrvačník, magnetický a gyro-indukční kompas. Radiovýškoměr.
7. Displejová soustava letových a navigačních veličin (EFIS).
8. Systém aut. řízení-FMS, letový povelový systém (FD).
9. Systém aut. řízení-autopilot, jištění letové obálky, tlumič bočních kmitů.
10. Systém aut. řízení-automatické podélné vyvažování, výpočet tahu, automat tahu.
11. Záznamové a signalizační vybavení – signalizace obecně, GPWS, TCAS, překročení rychlosti, přetažení.
12. Záznamové a signalizační vybavení – zapisovač letových údajů, záznamník hlasu, signalizace motoru.
13. Přístroje pro monitorování pohonné jednotky.