Detail předmětu

Letové výkony

FSI-FLV Ak. rok: 2025/2026 Zimní semestr

Předmet je určený pro obor Profesionální pilot. Cílem je prohloubit znalosti Mechaniky letu a objasnit jejich provázanost požadavky leteckých předpisů, zejména Nařízení Komise (EU) č. 965/2012, Hlava C, Výkonnost letadla a provozní omezení. Absolventi se naučí stanovovat provozní omezení letounu ve všech fázích letu. Získají znalosti nutné pro efektivní a bezpečné využívaní letounů v obchodní letecké přepravě.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Základy vysokoškolské matematiky – diferenciální a integrální počet, obyčejné diferenciální rovnice

Základy obecné mechaniky – silové účinky na tělesa, kinematika, dynamika prostorového pohybu tělesa.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Získání zápočtu je podmínkou připuštění ke zkoušce.

Zkouška je písemná a následná ústní. Písemná zkouška, může být formou testu dle JAA/EASA-FCL Test Prep, 032 Performance.

Přednášky i cvičení jsou povinná a účast kontrolovaná třídní knihou. Minimálně 80%. Náhrada formou individuálně zadávaných souborů příkladů a témat k samostatnému zpracování.

Učební cíle

Cílem předmětu je prohloubit znalosti Mechaniky letu a objasnit jejich provázanost požadavky leteckých předpisů, zejména Nařízení Komise (EU) č. 965/2012, Hlava C, Výkonnost letadla a provozní omezení. Studenti se naučí stanovovat provozní omezení letounu, daných jeho výkonností, ve všech fázích letu s ohledem na bezpečnost danou předpisy obchodní letecké přepravy a porozumět postupům efektivního využití letounu s ohledem na jeho letové výkony.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-PRP-P: Profesionální pilot, bakalářský, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Osnova

1. Síly působící na letoun, charakteristiky propulzních jednotek, horizontální let.
2. Stoupavý let, klesavý let, dolet, vytrvalost.
3. Vzlet, přistání, let s asymetrickým tahem.
4. Předpisy týkající se Výkonnosti, rozdělení letadel do výkonnostních kategorií, vyhlášené délky letišť, hrubé a čisté výkony.
5. Výkonnostní kategorie B-jednomotorové: Požadavky na letové výkony a způsoby jejich stanovování.
6. Výkonnostní kategorie B-vícemotorové: Požadavky na letové výkony a způsoby jejich stanovování.
7. Výkonnostní kategorie A: Požadavky na vzlet, charakteristické rychlosti při vzletu.
8. Výkonnostní kategorie A: Rychlost rozhodnutí při vzletu, vyvážená délka vzletu, nevyvážené délky vzletu.
9. Výkonnostní kategorie A: Nestandardní postupy vzletu, trajektorie po vzletu.
10. Výkonnostní kategorie A: Postupy pro snížení hluku, omezení vzletové hmotnosti.
11. Výkonnostní kategorie A: Stoupání do cestovní výšky, cestovní let, omezní cestovních rychlostí a výšek.
12. Výkonnostní kategorie A: Cestovní let s nepracujícím motorem, omezení doletu, ETOPS.
13. Výkonnostní kategorie A: Sestup a přistání.

Cvičení

13 hod., povinná

Osnova

1. Horizontální let.
2. Stoupavý let, klesavý let, dolet, vytrvalost.
3. Vzlet, přistání, let s asymetrickým tahem.
4. Rozdělení letadel do výkonnostních kategorií, vyhlášené délky letišť.
5. Výkonnostní kategorie B-jednomotorové: Použití dat z letové příručky pro stanovení letových výkonů.
6. Výkonnostní kategorie B-vícemotorové: Použití dat z letové příručky pro stanovení letových výkonů.
7. Výkonnostní kategorie A: Délky vzletu, charakteristické rychlosti při vzletu.
8. Výkonnostní kategorie A: Stanovení rychlost rozhodnutí při vzletu.
9. Výkonnostní kategorie A: Nestandardní postupy vzletu (kontaminovaná RWY).
10. Výkonnostní kategorie A: Postupy pro snížení hluku, omezení vzletové hmotnosti.
11. Výkonnostní kategorie A: Stoupání do cestovní výšky, cestovní let, omezní cestovních rychlostí a výšek.
12. Výkonnostní kategorie A: Cestovní let s nepracujícím motorem, omezení doletu, ETOPS.
13. Výkonnostní kategorie A: Sestup a přistání.