Detail předmětu
Pohonné jednotky
FSI-ESM Ak. rok: 2025/2026 Letní semestr
Výuka předmětu je zaměřena na seznámení studentů se současným stavem a perspektivami použití pístových spalovacích motorů v dopravní a manipulační technice. Současný stav ve vývoji spalovacích motorů. Paliva. Charakteristiky pístových spalovacích motorů. Tvorba směsi paliva se vzduchem u zážehových a vznětových motorů. Alternativní pohony.Motory dvoudobé. Zvyšování výkonu. Charakteristika konstrukce spalovacích motorů z hlediska jejich provozního použití.Konstrukce dílů pístových spalovacích motorů: píst, pístní kroužky, píst. čep,ojnice, ojniční šrouby, klikový hřídel, ložiska a těsnění klikové hřídele, kliková skříň a blok válců, blok motoru, válec a hlava válců, rozvod,sací a výfukový systém spalovacích motorů, přímé a nepřímé chlazení, mazání s mokrou a suchou klikovou skříní.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Student musí mít znalosti odpovídající předmětům teoretického základu bakalářského studia FSI VUT v Brně.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínky udělení zápočtu: prezentace ve cvičeních.Odevzdání laboratorních protokolů.
Zkouška: prověřuje znalosti v rozsahu odpřednášené látky a poznatků získaných ve cvičení.
Zkouška je písemná a ústní.
Výuka ve cvičeních je povinná, kontrolu účasti provádí vyučující. Forma nahrazení výuky zameškané z vážných důvodů a ve zcela výjimečných případech je řešena individuálně s garantem předmětu.
Učební cíle
Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se základními principy funkce spalovacích motorů, vlastnostmi, charakteristikami a konstrukcí motorů, jejich jednotlivých prvků, skupin a agregátů.
Úkolem je pochopení souvislostí mezi požadavky na spalovací motor jako zdroj energie a vlastnostmi motorů ve vztahu k ekonomičnosti provozu a negativnímu působení na životní prostředí.
Kurz umožňuje získání přehledu o vývoji a současném stavu konstrukce pístových spalovacích motorů a jejich prvků. Získané znalosti umožňují posouzení konstrukce stávajících pístových spalovacích motorů a to jak z hlediska vhodnosti použití motoru pro požadovaný účel, tak i z hlediska provozní spolehlivosti a vlivů jeho provozu na životní prostředí.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-STR-P: Strojírenství, bakalářský
specializace SSZ: Stavba strojů a zařízení, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
39 hod., nepovinná
Osnova
1. Vývoj spalovacích motorů a jejich použití v dopravní technice.
2. Paliva pro pístové spalovací motory. Kapalná a plynná.
3. Tepelné oběhy a charakteristiky skutečných spalovacích motorů.
4. Tvoření směsi paliva se vzduchem a spalování u zážehových motorů.
5. Tvoření směsi paliva se vzduchem a spalování u vznětových motorů.
6. Alternativní pohony a zvyšování výkonu pístových spalovacích motorů.
7. Základy konstrukce provedení spalovacích motorů a prvky pístní skupiny.
8. Ojnice a klikový hřídel, ložiska a těsnění klikového hřídele .
9. Kliková skříň a blok válců motoru, válec a hlava válců.
10. Rozvod pístových spalovacích motorů .Dvoudobý a čtyřdobý motor.
11. Sací a výfukový systém spalovacích motorů. Katalyzační tlumiče.
12. Chlazení pístových spalovacích motorů. Přímé a nepřímé.
13. Mazání pístových spalovacích motorů. Ztrátové a oběhové.
Laboratorní cvičení
13 hod., povinná
Osnova
1. Zkoušení pístových spalovacích motorů, druhy a normalizace zkoušek.
2. Zkušební stanoviště v laboratořích. Měřící technika.
3. Vnější otáčková charakteristika motoru , měřené veličiny dle ČSN.
4. Měřící přístroje na zkušebním stanovišti, měření.
5. Mechanická a objemová účinnost motoru. Podmínky a postup měření.
6. Měřící přístroje na zkušebním stanovišti, měření.
7. Diagnostická měření pístových spalovacích motorů.
8. Seznámení s diagnostickými přístroji, ukázkové měření.
9. Konstrukční prvky pístových spalovacíchmotorů. Pístní skupina, ojnice.
10. Klikový hřídel, kliková skříň, blok, válec, hlava válců.
11. Rozvod dvoudobých a čtyřdobých pístových spalovacích motorů, sací a výfukový systém.
12. Přímé a nepřímé chlazení pístových spalovacích motorů.
13. Ztrátové a oběhové mazání pístových spalovacích motorů