Detail předmětu
Strategické řízení
FSI-HSM Ak. rok: 2025/2026 Letní semestr
Strategické řízení firmy v tržním – konkurenčním prostředí lze označit za životně důležitý aspekt potenciálního úspěchu firmy. Rozhodnutí o strategii firmy, má-li zvolená strategie přivést firmu k požadovanému cíly, musí vycházet z důkladné strategické analýzy. Teprve na jejím základě lze generovat možná řešení, vybrat a implementovat optimální variantu. V rámci procesu strategické řízení pak management firmy hodnotí faktory jako jsou disponibilní zdroje, poslání a cíle a externí a interní prostředí firmy. Takto pojímaná a vytvořená strategie, se může stát solidním základem konkurenceschopnosti firmy.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Studenti musí mít základní znalosti postupů v oblasti plánování, organizování, stimulace a kontroly. Je třeba aby se orientovali v základních funkcích podniku. Vyžaduje se znalost běžných marketingových metod.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zápočtu je rozhodující splnění tří podmínek – aktivní účast na cvičení, řešení případových studií a zpracování závěrečného projektu. Účast na cvičeních je povinná. V průběhu semestru jsou řešeny tři případové studie. Studenti je řeší v týmech na cvičeních dle časového harmonogramu. Jednu z nich, dle vlastního výběru, zpracují a odevzdají písemně. Závěrečný projekt řeší studenti v týmech. Projekt je zaměřen na zpracování strategické analýzy firmy a návrhu formulace strategie a její realizace. Projekt je prezentován na cvičeních určených časovým harmonogramem. Studenti odevzdají písemné zpracování projektu spolu s podklady pro jeho prezentaci. Podrobné vymezení – viz. aktuality předmětu
Ke zkoušce budou připuštěni pouze ti studenti, kteří získali zápočet. Zkouška prověřuje znalosti a pojmy používané ve strategickém řízení. Zkouška je zaměřena nejen na prokázání získaných znalostí v obecné rovině, ale také na schopnost vidět a chápat souvislosti mezi jednotlivými teoretickými poznatky a konkrétními aplikacemi. Zkouška je ústní (15minut), s písemnou přípravou (15 minut).
Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná. V případě absence vyšší jak 10% slouží k nahrazení chybějící výuky opravné prostředky. Tyto prostředky jsou opravný znalostní test, opravná případová studie a případně opravný závěrečný projekt. Účast na přednáškách není povinná, ale doporučuje se.
Učební cíle
Cílem kurzu je seznámit studenty s procesem strategického řízení firem v tržním a konkurenčním prostředí. Důraz je kladen na vysvětlení principu analytických metod a možností jejich aplikace a tvorbu strategie a její realizace.
Studenti budou seznámeni s procesem strategického řízení ve firmě a principy strategického myšlení. Budou seznámeni s analytickými postupy pro strategickou analýzu interních i externích faktorů. Naučí se postupu pro formulaci strategií založeném na hierarchické struktuře strategií – corporate, business, funkční. a horizontální strategie. Naučí se jak postupovat při výběru, realizaci a hodnocení strategie.
Studijní opory
Studjní oporou budou zejména soubory které budou dostupné v e-learningu a to formou powerpointových prezentací z přednášek, odkazů na výuková videa, a případové studie. Dále uvedená literatura.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program N-STG-P: Strojírenská technologie, magisterský navazující
specializace STM: Strojírenská technologie a průmyslový management, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
1. Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy, vize, mise a strategie firmy, hierarchie strategií, směry vývoje strategického řízení
2. Analýza externích faktorů, členění okolí firmy, analytické nástroje pro hodnocení externích faktorů
3. Vývoj konkurence a konkurenčního prostředí
4. Analýza interních faktorů, hodnotový řetězec, zdroje a kompetence, analýza portfolia, finanční analýza, formulace závěrů analýz – SWOT.
5. Definování strategických cílů, definování strategických obchodních jednotek
6. Firemní strategie, business strategie, funkční strategie, horizontální strategie
7. Konkurenceschopnost firmy, konkurenční výhoda a její rozvoj, Porterovy generické strategie, konkurenční chování firem
8. Alternativní přístupy k hodnocení konkurenční pozice firmy
9. Diverzifikace, integrace, akvizice, restrukturalizace, joint-venture, formy spolupráce firem, podnikatelské sítě
10. Internacionalizace firmy
11. Výběr strategie, faktory ovlivňující výběr, metody výběru
12. – 13. Implementace a hodnocení strategie, strategická správa společnosti, organizační aspekty implementace strategie, strategic leadership
Cvičení
26 hod., povinná
Osnova
1. Úvod do předmětu strategie řízení. Zadání semestrálního projektu.
2. Český průmysl, strategický management českých firem, chování firem v českém prostředí – diskuse. Zadání případové studie
3. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
4. Procvičování metod pro řešení případové studie
5. Opakování látky z přednášky a zadání případové studie
6. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
7. Procvičování metod pro řešení případové studie
8. Opakování látky z předchozí přednášky a zadání případové studie
9. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
10. Prezentace a semestrálního projektu – závěry analýzy
11. Procvičování metod pro řešení případové studie
12. Prezentace semestrálního projektu – návrh strategie a její implementace
13. Test, Zápočet