Detail předmětu

Programovací jazyk Java

FSI-SPJ Ak. rok: 2025/2026 Letní semestr

Předmět poskytuje základy jazyka Java a úvod do objektově orientovaného programování. Seznámí studenty s třídami, objekty, pojmem dědičnosti, polymorfismu, zapouzdření, aj. Předmět představí práci se soubory, s grafickým prostředím či techniku návrhu jednoduchých aplikací v jazyce Java.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Základy algoritmizace a programování, základní znalost jazyků C, C# nebo C++.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení předmětu sestává z bodů za semestrální projekt (prezentace funkčního programu v Java) (70 %) a z bodů za týdenní samostatné úlohy (30 %). Podmínkou udělení zápočtu je získání minimálně 50 % bodů ze semestrálního projektu. Za aktivní přínos ve výuce lze získat zvláštní ohodnocení.
Účast na přednáškách je vhodná, na cvičeních 100 % povinná. Výuka probíhá podle týdenního rozvrhu. Způsob náhrady zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.

Učební cíle

Seznámení studentů s programovacím jazykem Java a naučit je základům objektově orientovaného jazyka pro návrh jednoduchých aplikací. Naučit je základům programování s použitím primitivních a referenčních datových typů, tříd a objektů, výjimek, vláken aj. Seznámení s Java Virtual Machine či grafickým uživatelským rozhraním vhodným pro Java.
Studenti získají znalosti programovacího jazyka Java, vč. objektově orientovaného programování. Naučí se napsat jednoduché aplikace v jazyce Java a vytvořit aplikaci v grafickém uživatelském rozhraní.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program N-MAI-P: Matematické inženýrství, magisterský navazující, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Osnova


  1. Úvod do objektově orientovaného programování a úvod do jazyka Java.

  2. Základy jazyka Java: datové typy, proměnné, operátory, výrazy.

  3. Třídy a objekty.

  4. Rozhraní a speciální typy tříd.

  5. Dědičnost, polymorfismus, zapouzdření.

  6. Práce se soubory.

  7. Grafické uživatelné rozhraní.

  8. Výjimky.

  9. Genericita, generické datové typy.

  10. Vlákna (threads).

  11. Kolekce, kontejnery.

  12. Testování, ladění.

  13. Rezerva přednášejícího.

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Osnova

Počítačová cvičení jsou zaměřena na praktické zvládnutí látky probrané v tématech na přednáškách. Důraz je kladen na schopnost samostatné práce, tj. na vytvoření jednoduché aplikace, často v rámci samostatných úkolů.