Detail předmětu

Digitalizace v průmyslu

FSI-VI4 Ak. rok: 2025/2026 Letní semestr

Studijní předmět je reakcí na moderní koncept Industry 4.0 (Průmysl 4.0), který je současně koncepčním záměrem průmyslové automatizace EU. Odráží požadavky na výuku odborníků, kteří budou schopni navrhovat a realizovat výrobní digitalizované a inteligentní továrny a pracoviště s využitím postupů a technologií čtvrté průmyslové revoluce. Průmysl 4.0 reflektuje jasný trend moderního průmyslu, kterým je digitalizace.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Vstupní znalosti

Předpokládá se obvyklá středoškolská počítačová gramotnost.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet se uděluje na základě aktivní účasti ve cvičení.
Účast na přednáškách je žádoucí, na cvičeních povinná. Výuka běží podle týdenních plánů. Způsob nahrazení zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.

Učební cíle

Absolvent kurzu „Průmysl 4.0“ získá vstupní vědomosti o návrhu a optimalizaci průmyslových výrobních procesů s důrazem na využití PLC a internetu věcí (IoT), služeb, lidí, pro návrh automatizace s užitím informačních technologií a systémů umělé inteligence.
Studenti získají základní znalost o tom co je to Průmysl 4.0 a vybrané praktické znalosti o PLC a IoT.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-STR-P: Strojírenství, bakalářský
specializace AIŘ: Aplikovaná informatika a řízení, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Osnova

A. Evoluce průmyslové revoluce a koncept Průmysl 4.0 (Industry 4.0), Kyberneticko- fyzikálních systémy a pokročilé informační technologie
B. Referenční model RAMI 4.0
C. Internet věcí (IoT), internet služeb a digitální ekonomika, Pokročilé ITC a Průmysl 4.0
D. případová studie: průmysloví a kolaborativní autonomní roboti, případová studie: aditivní technologie, případová studie: Informační bezpečnost, pracovní bezpečnost, QoS
E. Zvaná přednáška z praxe Průmyslu 4.0

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Osnova

Cílem cvičení je studenty seznámit s vybranou praktickou částí předmětu především prostřednictvím technologií PLC a IoT. Tématicky lze cvičení rozdělit na následující bloky:
A/ princip a využití internetu věcí (IoT)
B/ systém pro robotické simulace
C/ PLC