Detail předmětu
Digitalizace v průmyslu
FSI-VI4 Ak. rok: 2025/2026 Letní semestr
Studijní předmět je reakcí na moderní koncept Industry 4.0 (Průmysl 4.0), který je současně koncepčním záměrem průmyslové automatizace EU. Odráží požadavky na výuku odborníků, kteří budou schopni navrhovat a realizovat výrobní digitalizované a inteligentní továrny a pracoviště s využitím postupů a technologií čtvrté průmyslové revoluce. Průmysl 4.0 reflektuje jasný trend moderního průmyslu, kterým je digitalizace.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Předpokládá se obvyklá středoškolská počítačová gramotnost.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Zápočet se uděluje na základě aktivní účasti ve cvičení.
Účast na přednáškách je žádoucí, na cvičeních povinná. Výuka běží podle týdenních plánů. Způsob nahrazení zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.
Učební cíle
Absolvent kurzu „Průmysl 4.0“ získá vstupní vědomosti o návrhu a optimalizaci průmyslových výrobních procesů s důrazem na využití PLC a internetu věcí (IoT), služeb, lidí, pro návrh automatizace s užitím informačních technologií a systémů umělé inteligence.
Studenti získají základní znalost o tom co je to Průmysl 4.0 a vybrané praktické znalosti o PLC a IoT.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-STR-P: Strojírenství, bakalářský
specializace AIŘ: Aplikovaná informatika a řízení, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
A. Evoluce průmyslu a koncept Průmysl 4.0 (Industry 4.0), Kyberneticko- fyzikálních systémy a pokročilé informační technologie
B. Referenční model RAMI 4.0
C. Internet věcí (IoT), internet služeb a digitální ekonomika, Pokročilé ITC a Průmysl 4.0 – digitální dvojčata
D. Průmysloví a kolaborativní autonomní roboti, bezpečnosti, aditivní technologie, umělá inteligence, kybernetická bezpečnost, monitorování a diagnostika
E. Zvaná přednáška z praxe Průmyslu 4.0
Cvičení s počítačovou podporou
26 hod., nepovinná
Osnova
Cílem cvičení je studenty seznámit s vybranou praktickou částí předmětu především prostřednictvím technologií PLC a IoT. Tématicky lze cvičení rozdělit na následující bloky:
- kyberneticko-fyzikální systémy
- princip a využití internetu věcí (IoT) pro senzoriku
- digitální dvojčata
- aplikace s využití umělé inteligence
- systém pro robotické simulace
- PLC a jejich aplikace