studijní program
Aerospace Technology
Fakulta: FSIZkratka: N-AST-AAk. rok: 2020/2021
Typ studijního programu: magisterský navazující
Kód studijního programu: N0716A270004
Udělovaný titul: Ing.
Jazyk výuky: angličtina
Poplatek za studium: 3000 EUR/ročně pro studenty z EU, 3000 EUR/ročně pro studenty mimo EU
Akreditace: 18.2.2020 - 18.2.2030
Profil programu
Akademicky zaměřený
Forma studia
Prezenční studium
Standardní doba studia
2 roky
Garant programu
Oblasti vzdělávání
Oblast | Téma | Podíl [%] |
---|---|---|
Strojírenství, technologie a materiály | Konstrukce strojů a zařízení | 100 |
Cíle studia
Cílem dvouletého akademicky zaměřeného navazujícího magisterského studijního programu Aerospace technology je poskytnout studentům pokročilé vzdělání v oblasti leteckých konstrukcí.
Student v oblasti konstrukčního inženýrství se setkává s jednotlivými disciplínami fyziky (aerodynamika a mechaniky letu), konstrukčními pravidly a postupy pro návrh letadel (atmosférických či kosmických) a je proveden jednotlivými soustavami letadlové techniky. Je detailně seznámen s projektováním letounů, postupy pro aerodynamické analýzy, výpočty vlastností, stanovením zatížení a pevnostní analýzou. Je schopen navrhnout některé soustavy letounu a analyzovat spolehlivost soustav. V rámci studia se studenti seznámí i s anglickou leteckou terminologií a projdou patřičnou jazykovou přípravou. V rámci zpracování diplomové práce jsou povinni pod odborným dohledem zpracovat technické řešení inženýrského problému.
Hlavním cílem navazujícího magisterského studijního programu Aerospace technology je vychovávat odborně erudované absolventy, kteří dokáží nacházet uplatnění v daných oblastech technické praxe nebo na postech především technicky orientovaných firem v ČR, popř. v zahraničí.
Profil absolventa
Absolvent programu získává všeobecný přehled v letectví a kosmonautice. Je teoreticky vybaven pro základní konstrukční činnosti v oblasti letounů. Osvojí si znalosti z aerodynamiky a letových výkonů letadel, konstrukce a teorie pevnosti leteckých konstrukcí. Seznámí se se základy teorie spolehlivosti a životnosti leteckých konstrukcí.
Program poskytuje nezbytné hlubší znalosti z teorie pevnosti leteckých konstrukcí, principy konstrukce a projektování letadel. Seznámí studenta s konstrukčními materiály, jejich zpracováním a hmotnostně úsporným využitím při dimenzování nosných prvků leteckých konstrukcí. Student si osvojí rovněž zásady návrhu letadel z hlediska výrobní i provozní technologičnosti.
Absolvent se uplatní v projekčních, konstrukčně vývojových a výzkumných pracovištích leteckého průmyslu v ČR i zahraničí a všude tam, kde se jedná o problematiku návrhu a výroby hmotnostně úsporných a spolehlivých strojů a systémů s vysokou životností. S nabytými znalostmi najde uplatnění také v jakékoli inženýrské činnosti zabývající se problematikou proudění.
Charakteristika profesí
Absolventi studia nacházejí uplatnění v leteckém průmyslu (Aero Vodochody, Aircraft industries, HONEYWELL, GE Aviation Czech a řadě dalších menších obchodních společnostech, ale i v oblasti výzkumu na univerzitách (VUT, ČVUT) a jiných výzkumných institucích (VZLU Praha) či v zahraničí (Airbus IW), tak i v ostatních odvětvích průmyslu. Vzhledem k dynamicky rostoucímu leteckému průmyslu a dopravě je předpoklad uplatnění velmi vysoký.
Podmínky splnění
Viz platné předpisy, SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2020 Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Státní závěrečná zkouška se tradičně skládá ze dvou částí. První je obhajoba diplomové práce, kdy student představí vlastní práci (cíl, metody řešení, výsledky) s následnou reakcí na posudky oponenta a diskusí na téma DP. Druhou částí je obecná odborná rozprava zaměřená na oblasti Aerodynamiky a mechaniky letu, Konstrukce a pevnosti letadel, Materiály a technologie výroby letadel a volitelná část, která může být z oblasti Palubních soustav, Leteckých motorů nebo Kosmické techniky.
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních programů určují:
ŘÁD STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STANDARDY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT – Směrnice č. 69/2017,
STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD VUT (užívající „ECTS“),
SMĚRNICE DĚKANA Č. 2/2020 Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na VUT jsou zohledněny potřeby rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělávání. V přijímacím řízení ani ve studiu nedochází k přímé či nepřímé diskriminaci z žádných důvodů. Studujícím se specifickými vzdělávacími potřebami (poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronická somatická onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti, psychická onemocnění) je poskytováno poradenství v poradenském centru VUT, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT. Podrobně tuto problematiku řeší Směrnice rektora č. 11/2017 „Uchazeči a studenti se specifickými potřebami na VUT“. Rovněž je vytvořen funkční systém sociálních stipendií, který popisuje Směrnice rektora č. 71/2017 „Ubytovací a sociální stipendium“.
Návaznost na další typy studijních programů
Absolventi tohoto studijního oboru mají možnost pokračovat v doktorském studiu se zaměřením na problematiku projektování a stavby letadel v rámci širšího vědního oboru „Konstrukční a procesní inženýrství”. Na FSI je rovněž akreditováno habilitační a profesorské řízení v oboru Konstrukční a procesní inženýrství.
Program je obsahově shodný se specializací Stavba letadel programu Letecká a kosmická technika, který je vyučován v českém jazyce.
Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OA1-A | Aerodynamics I | en | 6 | Povinný | zá,zk | P - 52 / L - 2 / C1 - 11 | ano | |
OL0 | Angličtina v letectví | en | 2 | Povinný | zá | Cj - 26 | ano | |
OLR-A | Letecké materiály a technologie | en | 6 | Povinný | zá,zk | P - 39 / L - 2 / C1 - 11 | ano | |
OLE-A | Letecké motory | en | 4 | Povinný | zá,zk | P - 26 / C1 - 13 | ano | |
OPP-A | Počítačová podpora konstruování a výroby | en | 4 | Povinný | kl | P - 13 / CPP - 39 | ano | |
OSZ-A | Stavba a pevnost letadel | en | 7 | Povinný | zá,zk | P - 65 / L - 2 / C1 - 24 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OA2-A | Aerodynamika II | en | 5 | Povinný | zá,zk | P - 26 / L - 2 / C1 - 11 | ano | |
OMZ-A | Mechanika letu I | en | 5 | Povinný | zá,zk | P - 26 / C1 - 13 | ano | |
OPZ-A | Palubní soustavy letadel I | en | 4 | Povinný | zá,zk | P - 52 / L - 2 / C1 - 11 | ano | |
0PPO-A | Průmyslový projekt (N-TLT, N-STL) | en | 3 | Povinný | kl | PX - 120 | ano | |
OT1-A | Technologie výroby letadel I | en | 5 | Povinný | zá,zk | P - 26 / L - 2 / C1 - 11 | ano | |
OPK-A | Únosnost leteckých konstrukcí | en | 5 | Povinný | zá,zk | P - 52 / L - 4 / C1 - 22 | ano | |
OCF-A | Aplikace CFD pro letectví | en | 4 | Povinně volitelný | kl | P - 13 / CPP - 26 | Skupina č. 1 typu B | ano |
OKP-A | Aplikace MKP pro letectví | en | 4 | Povinně volitelný | kl | P - 13 / CPP - 26 | Skupina č. 1 typu B | ano |
Všechny skupiny volitelných předmětů | ||
---|---|---|
Sk. | Počet předm. | Předměty |
Skupina č. 1 typu B | 1 | OCF-A, OKP-A |