studijní program
Automobilní a dopravní inženýrství
Fakulta: FSIZkratka: N-ADI-PAk. rok: 2021/2022
Typ studijního programu: magisterský navazující
Kód studijního programu: N0716A270005
Udělovaný titul: Ing.
Jazyk výuky: čeština
Akreditace: 18.2.2020 - 18.2.2030
Profil programu
Akademicky zaměřený
Forma studia
Prezenční studium
Standardní doba studia
2 roky
Garant programu
Rada studijního programu
Oblasti vzdělávání
Oblast | Téma | Podíl [%] |
---|---|---|
Strojírenství, technologie a materiály | Bez tematického okruhu | 100 |
Cíle studia
Cílem studijního programu Automobilní a dopravní inženýrství je vzdělávání odborníků v oblasti automobilního inženýrství, dopravních a stavebních strojů, kteří získají potřebné dovednosti pro samostatné provádění výzkumu, vývoje a konstrukce. Díky těmto dovednostem je absolvent schopen se okamžitě zapojit do řešení projektů a problémů ve výzkumných, vývojových a konstrukčních oddělení automobilek a projekčních kanceláří.
Profil absolventa
Absolvent získá znalosti z teorie, konstrukce, diagnostiky a zkoušení motorových vozidel a pohonných jednotek včetně jejich příslušenství, a dále z oblasti konstrukce a stavby stavebních strojů, dopravních a manipulačních zařízení (jeřáby, dopravníky, výtahy, manipulační prostředky, kontejnerová přeprava, atd.), a v neposlední řadě také z oblasti projektování dopravních a manipulačních systémů (řízení a regulace materiálového toku, skladového hospodářství, systémové řešení manipulace s materiálem, logistika, atd.).
Výběrem povinně volitelných předmětů, projektů a tématem diplomové práce se student může zaměřit jak na motorová vozidla, na jejich pohonné jednotky - spalovací motory, hybridní pohony nebo elektropohony, tak také na dopravní a manipulační zařízení a stavební stroje.
Odborné znalosti absolventa:
• Absolvent je schopen navrhovat a konstruovat motorová vozidla, systémy pohonu, stroje pro dopravu a manipulaci materiálů z hlediska jejich funkce, hospodárného dimenzování, spolehlivosti a životnosti, včetně experimentálního výzkumu. Dále je schopen projektovat dopravní a manipulační systémy (řízení a regulace materiálového toku, skladového hospodářství, systémové řešení manipulace s materiálem, logistika, atd.).
• Absolvent je seznámen také se základy organizace řízení výroby těchto strojů i s problematikou jejich provozu a údržby.
• Absolvent zná důsledky provozu motorových vozidel na životní prostředí, rozumí teorii a technologiím pro snižováním těchto vlivů tj. snižování emisích spalování, hluku, vibrací.
• Absolvent zná programové prostředky pro řešení úloh pevnosti a pružnosti, dynamiky (multibody systémy), únavy, spolehlivosti, hluku a vibrací, přenosu tepla, modelování tepelných cyklů, vyhodnocení provozních a experimentálních dat.
• Absolvent je seznámen se systémy, řízením a mechatronikou automobilů včetně autonomního řízení a řízení elektropohonů a hybridních pohonů.
Odborné dovednosti absolventa:
• Absolvent je schopen analyzovat a projektovat motorová vozidla, dopravní a manipulační zařízení a stavební stroje a optimalizovat jejich konstrukci, funkci a materiálovou skladbu s ohledem na výkonové, ekologické a ekonomické parametry.
• Absolvent je seznámen jak s teoretickými poznatky stavby uvedených strojů, jejich pohonů a s problematikou jejich technického návrhu a dimenzováním, tak také s metodami jejich účelného, hospodárného a ekologického využití v provozních podmínkách. Přitom si prohloubí znalosti z teorie pružnosti a pevnosti konstrukčních dílů a funkčních sestav, spolehlivosti a životnosti konstrukcí, a to především v oblasti pokročilého počítačového navrhování strojních konstrukcí. V rámci experimentálních metod se během studia zabývají zkoušením těchto strojů a jejich funkčních podskupin.
• Absolvent při řešení inženýrských problémů využívá metody teoretického a experimentálního výzkumu, softwarové nástroje, numerické modelování a metody zpracování experimentálních dat.
• Absolvent je připraven pro další vzdělávání a využívání budoucích technologií a inženýrských metod.
Odborné způsobilosti
• Absolventi studijního programu prokazují odborné způsobilosti na tvůrčí inženýrské úrovni odpovídající soudobému stavu poznání v oblastech automobilního inženýrství, dopravní techniky a stavebních strojů.
• Absolventi jsou schopni řešit technické problémy, zdokonalovat stávající a navrhovat nová řešení, prezentovat výsledky, řídit a vzdělávat podřízené odborné pracovníky.
• Absolventi kromě teoretických a odborných znalostí disponují soft-skills dovednostmi, jsou vybaveni alespoň jedním cizím jazykem, ovládají výpočetní techniku na pokročilé úrovni, jsou schopni pracovat se specializovanými programy pro řešení výpočetních, návrhových a simulačních úloh a pro řízení a vyhodnocování experimentů.
Charakteristika profesí
Obsah navrhovaného studijního programu vychází ze společenských potřeb vysokoškolsky vzdělaných odborníků v oblasti automobilového průmyslu a stavebních, dopravních strojů i logistiky.
Cíle studijního programu korespondují s poptávkou trhu práce a vycházejí i z Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR a Akčního plánu o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR. Předpokládá se uplatnění absolventů jako konstruktérů, projektantů, výpočtářů, techniků na zkušebnách a dalších vývojových pracovníků u výrobců osobních, nákladních automobilů, traktorů, autobusů, stavebních strojů. Dále také u výrobců a dodavatelů příslušenství pro tyto výrobce po celém světě.
Absolvent se může v praxi uplatnit jako pracovník, či vedoucí pracovník v ústavech, institucích a v útvarech státní správy, zabývajících se automobilovou dopravou, bezpečností dopravy a péčí o životní prostředí.
Absolvent může zastávat manažerské funkce v automobilovém průmyslu, ale i v prodeji dopravní techniky a jejího provozování a údržbě. Studenti se zájmem o vědeckou a výzkumnou činnost a další vzdělávání mohou pokračovat v doktorském studijním programu.
Podmínky splnění
Viz platné předpisy, Směrnice děkana Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Státní závěrečná zkouška je rozčleněna na obhajobu diplomové práce a odbornou rozpravu. Odborná rozprava je vedena v rámci okruhů sdružující náplň více předmětů: • Pohonné jednotky • Motorová vozidla nebo Stavební stroje a manipulační zařízení • Aplikovaná mechanika Obě části státní závěrečné zkoušky se konají ve stejném termínu před komisí pro státní zkoušky. Ke státní zkoušce může přistoupit student, který získal potřebný počet kreditů v předepsané skladbě nutný pro úspěšné ukončení magisterského studia a odevzdal diplomovou práci v řádném termínu. Organizace a průběh státní závěrečné zkoušky jsou dány vnitřními normami VUT a fakulty.
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních programů určují:
ŘÁD STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STANDARDY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD VUT (užívající „ECTS“),
SMĚRNICE DĚKANA Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na VUT jsou zohledněny potřeby rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělávání. V přijímacím řízení ani ve studiu nedochází k přímé či nepřímé diskriminaci z žádných důvodů. Studujícím se specifickými vzdělávacími potřebami (poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronická somatická onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti, psychická onemocnění) je poskytováno poradenství v poradenském centru VUT, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT. Podrobně tuto problematiku řeší Směrnice rektora č. 11/2017 „Uchazeči a studenti se specifickými potřebami na VUT“. Rovněž je vytvořen funkční systém sociálních stipendií, který popisuje Směrnice rektora č. 71/2017 „Ubytovací a sociální stipendium“.
Návaznost na další typy studijních programů
Navrhovaný studijní program obsahově vychází z aktuálního magisterského studijního oboru Automobilní a dopravní inženýrství v rámci studijního programu Strojní inženýrství (M2I-P), který navazuje na bakalářský obor Základy strojního inženýrství ve studijním programu Strojírenství (B3S-A) nebo obor Stavba strojů a zařízení ve studijním programu Strojírenství (B3S-P). V případě úspěšné akreditace bakalářského studijního programu Základy strojního inženýrství (B-STI) nebo Strojírenství (B-STR), bude na něj navrhovaný studijní program přímo navazovat. Absolventi budou moci pokračovat v nově akreditovaném doktorském studijním programu Konstrukční a procesní inženýrství (D-KPI).
Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
QTS | Teorie spalovacích motorů | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 39 / L - 26 | ano | |
QVO | Vozidlové motory | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 39 / C1 - 26 | ano | |
QDY | Dynamika vozidel | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 39 / CPP - 26 | Skupina č 1 typu A | ano |
QHL | Hnací ústrojí | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | Skupina č 1 typu A | ano |
QMH | Mechanické a hydraulické převody | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 39 / L - 8 / C1 - 18 | Skupina č 1 typu A | ano |
QN1 | Nosné konstrukce strojů I | cs | 3 | Povinně volitelný | zá | P - 26 / CPP - 13 | Skupina č 1 typu A | ano |
QSV | Technologie a stroje ve stavební výrobě | cs | 3 | Povinně volitelný | kl | P - 26 | Skupina č 1 typu A | ano |
QMK | Počítačové modelování strojních konstrukcí | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | CPP - 78 | Skupina č 2 typu A | ano |
QPA | Simulace v automobilovém průmyslu | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / CPP - 39 | Skupina č 2 typu A | ano |
QC0 | CAD v automobilovém průmyslu | cs | 2 | Volitelný | zá | CPP - 26 | ano | |
JDT-A | Dopravní technika silniční | en | 5 | Volitelný | zá,zk | P - 26 / C1 - 13 | ano | |
QBS | Technologie a bezpečnost práce se zemními stroji | cs | 3 | Volitelný | zá | P - 26 / PX - 7 / C1 - 6 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
QEM | Experimentální metody | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / L - 26 | ano | |
QS3 | Semestrální projekt | cs | 6 | Povinný | kl | CPP - 78 | ano | |
QDZ-A | Vibrace a hluk vozidel | en | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
QVP | Virtuální prototypy | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
QMV | Automobily | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 39 / L - 26 | Skupina č 3 typu A | ano |
QN2 | Nosné konstrukce strojů II | cs | 3 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 13 / CPP - 13 | Skupina č 3 typu A | ano |
QZE | Stroje pro zemní práce | cs | 3 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 39 / C1 - 13 | Skupina č 3 typu A | ano |
QAP | Alternativní pohony | cs | 2 | Volitelný | kl | P - 13 / P - 13 / C1 - 13 / C1 - 13 | ano | |
QN0 | Počítačové navrhování strojů | cs | 2 | Volitelný | kl | P - 13 / CPP - 39 | ano | |
0PPQ | Průmyslový projekt (N-ADI) | cs | 3 | Volitelný | kl | PX - 120 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
QDD | Diplomový projekt I (M-ADI) | cs | 3 | Povinný | zá | C1 - 52 | ano | |
QLV | Logistika a vnitropodniková doprava | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
QE1 | Systémy, řízení a mechatronika automobilů | cs | 6 | Povinný | zá,zk | P - 26 / L - 26 | ano | |
QAM | Aplikovaná mechanika stavebních a transportních strojů | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 39 / CPP - 26 | Skupina č 4 typu A | ano |
QMO | Multifyzikální simulace v automobilovém průmyslu | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | Skupina č 4 typu A | ano |
QRU | Převodová ústrojí vozidel | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / L - 12 / C1 - 14 | Skupina č 4 typu A | ano |
NSM | Stroje pro výrobu stavebních materiálů | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 39 / C1 - 26 | Skupina č 4 typu A | ano |
QA0 | Koncepční vývoj automobilu | cs | 3 | Povinně volitelný | zá,zk | CPP - 26 | Skupina č 5 typu A | ano |
QLD | Projektování a logistika dopravních a manipulačních zařízení | cs | 3 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 39 / CPP - 13 | Skupina č 5 typu A | ano |
QLP | Stavba lodí a plavidel | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 13 / C1 - 26 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
QDP | Diplomový projekt (M-ADI) | cs | 10 | Povinný | kl | VD - 169 | ano | |
QD6 | Seminář k diplomové práci (M-ADI) | cs | 4 | Povinný | kl | C1 - 26 | ano | |
7AZM | Technická angličtina pro NMS | en | 0 | Povinný | zk | K - 1 | ano | |
QPV | Příslušenství vozidel | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / L - 13 | Skupina č 6 typu A | ano |
NSK | Stroje pro stavbu komunikací | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / C1 - 13 | Skupina č 6 typu A | ano |
QT | Traktory | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / L - 26 | Skupina č 6 typu A | ano |
QTZ | Transportní zařízení | cs | 6 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / C1 - 26 | Skupina č 6 typu A | ano |
QSS | Technika snižování průmyslových škodlivin | cs | 4 | Povinně volitelný | zk | P - 26 | Skupina č 7 typu A | ano |
QTE | Tepelný management vozidel | cs | 4 | Povinně volitelný | zá,zk | P - 26 / C1 - 13 | Skupina č 7 typu A | ano |
QAP | Alternativní pohony | cs | 2 | Volitelný | kl | P - 13 / P - 13 / C1 - 13 / C1 - 13 | ano | |
QM0 | Počítačové navrhování strojů | cs | 2 | Volitelný | zá | CPP - 26 | ano |
Všechny skupiny volitelných předmětů | |||
---|---|---|---|
Sk. | Počet kreditů | Počet předm. | Předměty |
Skupina č 1 typu A | 12 kr | nekontroluje se | QDY (6 kr), QHL (6 kr), QMH (6 kr), QN1 (3 kr), QSV (3 kr) |
Skupina č 2 typu A | 6 kr | nekontroluje se | QMK (6 kr), QPA (6 kr) |
Skupina č 3 typu A | 6 kr | nekontroluje se | QMV (6 kr), QN2 (3 kr), QZE (3 kr) |
Skupina č 4 typu A | nekontroluje se | 2 | QAM, QMO, QRU, NSM |
Skupina č 5 typu A | nekontroluje se | 1 | QA0, QLD |
Skupina č 6 typu A | nekontroluje se | 2 | QPV, NSK, QT, QTZ |
Skupina č 7 typu A | nekontroluje se | 1 | QSS, QTE |