Detail publikace
Analysa torsního kmitání klikového mechanismu s nízkými třecími ztrátami
DRÁPAL, L. NOVOTNÝ, P.
Český název
Analysa torsního kmitání klikového mechanismu s nízkými třecími ztrátami
Anglický název
Torsional vibration analysis of crank train with low friction losses
Typ
článek v časopise ve Web of Science, Jimp
Jazyk
en
Originální abstrakt
High level of mechanical efficiency is exacted from internal-combustion engines. The reduction of friction losses of crankshaft main bearings can significantly contribute to the enhancement of this efficiency. For this purpose, an innovative design of a crankshaft is developed. The potential of computational modelling during the development of this innovative crank train is described in the article. The dynamics of the whole crank train is solved by using a multi-body system software, where flexible finite-element bodies along with hydrodynamic bearings are incorporated. Regarding the simulation results, attention is paid to the torsional vibration and its analysis, including concept design of a torsional damper, because a reduction of friction losses is associated with the improvement of torsional vibration in this case.
Český abstrakt
Spalovací motory musejí splňovat přísné požadavky na mechanickou účinnost, jíž lze významně zvýšit snížením třecích ztrát hlavních ložisek klikového hřídele. Z tohoto důvodu byl vyvinut klikový hřídele inovativní konstrukce. Článek popisuje zejména přínos výpočtového modelování v průběhu vývoje tohoto dílu. Dynamika kompletního klikového mechanismu je řešena v prostředí MBS (Multi-Body System) se zahrnutím modálně redukovaných těles a hydrodynamického modelu kluzných ložisek. Z hlediska výsledů simulace je v tomto článku kladen důraz zejména na torsní kmitání a jeho analysu, včetně návrhu vhodného tlumiče torsního kmitání, jelikož snížení třecích ztrát je v tomto případě spojeno se zvýšením torsních vibrací.
Anglický abstrakt
High level of mechanical efficiency is exacted from internal-combustion engines. The reduction of friction losses of crankshaft main bearings can significantly contribute to the enhancement of this efficiency. For this purpose, an innovative design of a crankshaft is developed. The potential of computational modelling during the development of this innovative crank train is described in the article. The dynamics of the whole crank train is solved by using a multi-body system software, where flexible finite-element bodies along with hydrodynamic bearings are incorporated. Regarding the simulation results, attention is paid to the torsional vibration and its analysis, including concept design of a torsional damper, because a reduction of friction losses is associated with the improvement of torsional vibration in this case.
Klíčová slova česky
torsní kmitání, torsní tlumič, klikový mechanismus, klikový hřídel, multi-body system
Klíčová slova anglicky
torsional vibration, torsional damper, crank train, crankshaft, multi-body system
Vydáno
31.12.2017
Nakladatel
JVE International
Místo
Kaunas, Lithuania
ISSN
1392-8716
Ročník
19
Číslo
8
Strany od–do
5691–5701
Počet stran
11
BIBTEX
@article{BUT144964,
author="Lubomír {Drápal} and Pavel {Novotný},
title="Torsional vibration analysis of crank train with low friction losses",
year="2017",
volume="19",
number="8",
month="December",
pages="5691--5701",
publisher="JVE International",
address="Kaunas, Lithuania",
issn="1392-8716"
}