Detail produktu

Tribometr pro měření smykového tření na kolejnici

JORDÁN, T. GALAS, R. KVARDA, D. VALENA, M. OMASTA, M. VAŠÍČEK, M.

Český název

Tribometr pro měření smykového tření na kolejnici

Anglický název

Tribometer for friction measurement on the top of the rail

Typ

funkční vzorek

Český abstrakt

Tribometr slouží pro měření smykového tření na temeni kolejnice. Hlavní částí zařízení je ocelové těleso, ve kterém je uložena kulička z ložiskové oceli. Uložení kuličky v tělese zabraňuje její rotaci během lineárního pohybu tělesa, čímž dochází ke smykovému tření mezi kuličkou a temenem kolejnice. Požadovaný kontaktní tlak mezi kuličkou a temenem kolejnice je zajištěn vlastní vahou ocelového tělesa. Lineární pohyb ocelového tělesa s kuličkou po temeni kolejnice zajišťuje kluzné vedení a krokový motor. Na výstupním hřídeli motoru je umístěna kladka s lankem, jehož konec je připojen k ohybovému snímači síly, který je upevněn k ocelovému tělesu. Na základě znalosti třecí síly a normálové síly je vyhodnocen součinitel tření. Stabilitu celého tribometru v průběhu měření zajišťuje hlavní rám, který je připevněn k hlavě kolejnice pomocí pružných tvarových prvků.

Anglický abstrakt

Tribometer is used for the measurement of the coefficient of friction on the top of the rail. The main part of the device is a steel unit with an embedded ball. The ball cannot rotate during the linear motion of the steel unit; so the pure sliding conditions occur between the ball and the surface of the rail. The required contact pressure is ensured by the weight of the steel body. A linear motion of the steel body, with the embedded ball, is realized using sliding guides and stepper motor. A pulley with a wire rope is mounted on the output shaft of the motor. This wire rope connects the pulley and the load cell which is fixed on the steel unit, thus, the friction force can be measured. Based on this friction force and the normal load, the friction coefficient is calculated. The stability of the tribometer during the measurement is ensured by the frame, which is attached to the railhead using flexible elements.

Datum vzniku

12.04.2021

Umístění

Laboratoř kolejové dopravy B3/307 Ústav konstruování Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2 616 69 Brno

WWW