Detail publikace

Srovnání MKP a MKO při návrhu procesu kování ramene řízení

ŘIHÁČEK, J. VELCER, M.

Český název

Srovnání MKP a MKO při návrhu procesu kování ramene řízení

Anglický název

Comparison of FEM and FVM for Design of Steering Rod Forging Process

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Článek je zaměřen na ověření použitelnosti a porovnání efektivity numerické simulace při návrhu výroby spodního ovládajícího ramene zadní nápravy ze slitiny hliníku EN AW-6082 T6 na automobil Porsche, a to zápustkovým kováním na vřetenovém lisu. Při návrhu je srovnávána analýza kovacího procesu metodou konečných prvků a metodou konečných objemů v softwaru Simufact Forming. Numerické analýzy jsou srovnávány stran časové náročnosti a přesnosti výpočtů při testování navrženého tvaru ideálního předkovku a konstrukce kovacích zápustek. Pro ověření materiálového modelu simulace je provedena verifikace pěchovací zkoušky dané hliníkové slitiny, která potvrzuje správnost výstupů numerických simulací a ověřuje jejich platnost v daném rozsahu kovacích teplot.

Český abstrakt

Článek je zaměřen na ověření použitelnosti a porovnání efektivity numerické simulace při návrhu výroby spodního ovládajícího ramene zadní nápravy ze slitiny hliníku EN AW-6082 T6 na automobil Porsche, a to zápustkovým kováním na vřetenovém lisu. Při návrhu je srovnávána analýza kovacího procesu metodou konečných prvků a metodou konečných objemů v softwaru Simufact Forming. Numerické analýzy jsou srovnávány stran časové náročnosti a přesnosti výpočtů při testování navrženého tvaru ideálního předkovku a konstrukce kovacích zápustek. Pro ověření materiálového modelu simulace je provedena verifikace pěchovací zkoušky dané hliníkové slitiny, která potvrzuje správnost výstupů numerických simulací a ověřuje jejich platnost v daném rozsahu kovacích teplot.

Anglický abstrakt

The article is focused on feasibility study and comparing the numerical simulation methods in the design of the production of the rear axle steering rod for a Porsche car, which is made of EN AW-6082 T6 aluminum alloy by die forging on a screw press. During the design, the analysis of the forging process using finite element method and finite volume method in the Simufact Forming software is compared. Numerical analyzes are compared in terms of the time consumption and the accuracy of the calculations during testing the designed shape of the ideal forging and the design of the forging dies. In order to verify the material model of the simulation, the verification of the upsetting test is performed for the mentioned aluminum alloy, which confirms the correctness of the simulation outputs and verifies the validity in the specific range of forging temperatures.

Klíčová slova česky

EN AW-6082 T6, zápustkové kování, MKP, MKO, Simufact Forming

Klíčová slova anglicky

EN AW-6082 T6, closed die forging, FEM, FVM, Simufact Forming

Vydáno

01.10.2024

Nakladatel

Svaz kováren ČR

Místo

Ostrava

ISSN

1213-9289

Ročník

2024

Číslo

82

Strany od–do

30–35

Počet stran

6

BIBTEX


@article{BUT194120,
  author="Jan {Řiháček} and Miroslav {Velcer},
  title="Srovnání MKP a MKO při návrhu procesu kování ramene řízení",
  year="2024",
  volume="2024",
  number="82",
  month="October",
  pages="30--35",
  publisher="Svaz kováren ČR",
  address="Ostrava",
  issn="1213-9289"
}