Detail publikace
Predikce mechanických vlastností v praxi na základě morfologie a kvantity vyskytujících se fází
POSPÍŠILOVÁ, S. NĚMEC, K. PODRÁBSKÝ, T.
Český název
Predikce mechanických vlastností v praxi na základě morfologie a kvantity vyskytujících se fází
Anglický název
Predication of mechanical properties in terms of phase morphology and quantity
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Vysokoteplotní části leteckých motorů jsou vystaveny řadě degradačních procesů (koroze, eroze, oxidace, creep, únavové procesy). Jednou z možností jak zlepšit výkon leteckých motorů a turbín je zvýšit teplotu plynů před turbínou. To mohou splňovat jen materiály žárupevné a žárovzdorné, zejména niklové superslitiny precipitačně zpevněné, které za určitých podmínek a po omezenou dobu těmto vlivům odolávají. V praxi je důležité stanovit pracovní dobu motoru do generální opravy, tzv. operační čas, abychom určili životnost turbínových lopatek a jiných součástí. Na základě simulace pracovního režimu (počet startů, teplota atd.) a následné změny strukturních faktorů (množství, morfologie a rozmístění fáze gama s čárkou, množství karbidů a nežádoucích fází) lze zmíněnou životnost predikovat.
Český abstrakt
Vysokoteplotní části leteckých motorů jsou vystaveny řadě degradačních procesů (koroze, eroze, oxidace, creep, únavové procesy). Jednou z možností jak zlepšit výkon leteckých motorů a turbín je zvýšit teplotu plynů před turbínou. To mohou splňovat jen materiály žárupevné a žárovzdorné, zejména niklové superslitiny precipitačně zpevněné, které za určitých podmínek a po omezenou dobu těmto vlivům odolávají. V praxi je důležité stanovit pracovní dobu motoru do generální opravy, tzv. operační čas, abychom určili životnost turbínových lopatek a jiných součástí. Na základě simulace pracovního režimu (počet startů, teplota atd.) a následné změny strukturních faktorů (množství, morfologie a rozmístění fáze gama s čárkou, množství karbidů a nežádoucích fází) lze zmíněnou životnost predikovat.
Anglický abstrakt
The high-temperature constructional parts of aircraft engines are exposure to high dynamic stress (fatigue processes and creep) and various temperatures in dioxide-corrosion condition (hot corrosion, oxidation and erosion). To improve aero-engine load and turbine load is necessary to increase a temperature in front of turbine. It can achieve only heat-resistant and creep-resistant materials, especially nickel-base superalloys which resist above already mentioned effects for limited time. It is very important to set engine working time to its general repair, so-called operation time, to determine lifetime of blades and other components. In terms of working condition simulation (number of starts, working temperature etc.) and subsequent changes in structure (quantity, morphology and distribution of gamma prime phase, secondary carbides and TCP phases) we can predicate the forenamed working life.
Klíčová slova anglicky
high-temperature, structure, nickel-base superalloys
Rok RIV
2006
Vydáno
30.11.2006
Nakladatel
ÚFM AVČR Brno
Místo
Ústav fyziky materiálů AVČR Žižkova 22 616 62 Brno
ISBN
80-239-8271-0
Kniha
Víceúrovňový design pokrokových materiálů
Časopis
Nezařazené články
Číslo edice
1
Strany od–do
93–100
Počet stran
8
BIBTEX
@inproceedings{BUT22142,
author="Simona {Hutařová} and Karel {Němec} and Tomáš {Podrábský},
title="Predikce mechanických vlastností v praxi na základě morfologie a kvantity vyskytujících se fází",
journal="Nezařazené články",
booktitle="Víceúrovňový design pokrokových materiálů",
year="2006",
month="November",
pages="93--100",
publisher="ÚFM AVČR Brno",
address="Ústav fyziky materiálů AVČR
Žižkova 22
616 62 Brno",
isbn="80-239-8271-0"
}