Detail publikace
Mikrostrukturní změny turbínového kola ze slitiny Inconel 713LC
PODRÁBSKÝ, T. JULIŠ, M. POSPÍŠILOVÁ, S. NĚMEC, K. HRBÁČEK, K.
Český název
Mikrostrukturní změny turbínového kola ze slitiny Inconel 713LC
Anglický název
Changes in Microstructure of Turbine Wheel Made of Inconel 713LC
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
en
Originální abstrakt
Since the record of aircraft engine failures has deteriorated in the recent years, the issues of turbine blade service life and those of structural stability of Ni-based superalloys have been treated worldwide. While in service the blades of gas turbines are exposed to a number of degrading influences, particularly to the high-temperature corrosion, fatigue processes and creep. In the periods of short-time overloading, e.g. during takeoffs, landings, or when experiencing other performance irregularities, the microstructure of the wheels undergoes irreversible changes in material and its properties induced by temperature and stress peaks. this paper aims to study the microstructure of turbine wheels made of Inconel 713 LC, a Ni-based superalloy, and observed to develop blade damages throughout the test operation.
Český abstrakt
V současné době je problematice životnosti turbínových lopatek a strukturní stabilitě Ni superslitin věnována celosvětová pozornost, neboť byl zaznamenán, zejména v posledních několika letech zvýšený počet selhání leteckých motorů. Během provozu jsou lopatky spalovacích turbín leteckých motorů vystaveny celé řadě degradačních vlivů, zejména pak vysokoteplotní korozi, únavovým procesům a creepu. V důsledku krátkodobého přetížení, např. během startů, přistávání, případně i dalších nepravidelností chodu proudového motoru dochází v souvislosti s maximy teplot a napětí k nevratným změnám v mikrostruktuře materiálu kol a jejich vlastností. Příspěvek je zaměřen na studium mikrostruktury turbínových kol z lité niklové superslitiny Inconel 713 LC, u kterých bylo během zkušebního provozu zjištěno poškození lopatek.
Anglický abstrakt
Since the record of aircraft engine failures has deteriorated in the recent years, the issues of turbine blade service life and those of structural stability of Ni-based superalloys have been treated worldwide. While in service the blades of gas turbines are exposed to a number of degrading influences, particularly to the high-temperature corrosion, fatigue processes and creep. In the periods of short-time overloading, e.g. during takeoffs, landings, or when experiencing other performance irregularities, the microstructure of the wheels undergoes irreversible changes in material and its properties induced by temperature and stress peaks. this paper aims to study the microstructure of turbine wheels made of Inconel 713 LC, a Ni-based superalloy, and observed to develop blade damages throughout the test operation.
Klíčová slova česky
Inconel 713LC, niklové superslitiny, lopatky, turbína
Klíčová slova anglicky
Inconel 713LC, nickel-base superalloys, blade, turbine
Rok RIV
2005
Vydáno
01.01.2005
Nakladatel
HF TUK
Místo
Hutnická fakulta Technická univerzita Letná 9/A Košice Slovensko
ISSN
1335-1532
Časopis
Acta Metallurgica Slovaca
Ročník
11
Číslo
1
Strany od–do
62–67
Počet stran
6
BIBTEX
@article{BUT46335,
author="Tomáš {Podrábský} and Martin {Juliš} and Simona {Hutařová} and Karel {Němec} and Karel {Hrbáček},
title="Changes in Microstructure of Turbine Wheel Made of Inconel 713LC",
journal="Acta Metallurgica Slovaca",
year="2005",
volume="11",
number="1",
month="January",
pages="62--67",
publisher="HF TUK",
address="Hutnická fakulta
Technická univerzita Letná 9/A
Košice
Slovensko
",
issn="1335-1532"
}