Detail publikace
Analýza třecích ztrát částí pohonné jednotky
NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. AMBRÓZ, R.
Český název
Analýza třecích ztrát částí pohonné jednotky
Anglický název
Friction Loss Analysis Of Powertrain Parts
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
en
Originální abstrakt
Emission decrease requirements (mainly of CO2) together with fuel savings force the development of modern combustion engines. The decrease of mechanical losses caused by friction losses is therefore a crucial requirement on the modern engine design. The paper presents computational and experimental methods which enable to determine portions of friction losses of different engine parts. In the case of the experimental approach, a special equipment is developed. This equipment enables to find friction losses for a whole engine speed range. The paper covers the experimental equipment development, the experiment realisation and the friction loss evaluation. The computational approach is also mentioned. The computational and experimental methods are presented on a SI engine.
Český abstrakt
Požadavky na snižování emisí (hlavně CO2) a spotřeby paliva významně ovlivňují vývoj moderních pohonných jednotek. Významným prostředkem k dosažení těchto cílů je snižování mechanických ztrát. Příspěvek prezentuje výpočtové a experimentální metody pro stanovení třecích ztrát různých částí pohonné jednotky. K experimentálnímu stanovení třecích ztrát bylo navrženo a realizováno zkušební zařízení, které umožňuje určit třecí ztráty jednotlivých mechanismů a částí motoru v celém provozním rozsahu otáček. Je uveden rovněž výpočtový přístup ke stanovení třecích ztrát. Experimentální a výpočtové přístupy jsou prezentovány na příkladu zážehového motoru.
Anglický abstrakt
Emission decrease requirements (mainly of CO2) together with fuel savings force the development of modern combustion engines. The decrease of mechanical losses caused by friction losses is therefore a crucial requirement on the modern engine design. The paper presents computational and experimental methods which enable to determine portions of friction losses of different engine parts. In the case of the experimental approach, a special equipment is developed. This equipment enables to find friction losses for a whole engine speed range. The paper covers the experimental equipment development, the experiment realisation and the friction loss evaluation. The computational approach is also mentioned. The computational and experimental methods are presented on a SI engine.
Klíčová slova česky
třecí ztráty, elektrický dynamometr, MBS, virtuální motor
Klíčová slova anglicky
friction loss, electric dynamometer, MBS, virtual engine
Rok RIV
2009
Vydáno
01.11.2009
Nakladatel
ČVUT v Praze
Místo
Praha
ISSN
1214-0821
Časopis
MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars
Ročník
2009
Číslo
2
Strany od–do
1–5
Počet stran
36
BIBTEX
@article{BUT46997,
author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and Richard {Ambróz},
title="Friction Loss Analysis Of Powertrain Parts",
journal="MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars",
year="2009",
volume="2009",
number="2",
month="November",
pages="1--5",
publisher="ČVUT v Praze",
address="Praha",
issn="1214-0821"
}