Detail publikace
Využití systému MSC.Dytran pro účely ověření bezpečnosti při havarijních případech zatížení větroně
ŠPLÍCHAL, J.
Český název
Využití systému MSC.Dytran pro účely ověření bezpečnosti při havarijních případech zatížení větroně
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Tento příspěvek se zabývá možnostmi a postupy pro využití systému MSC.Dytran pro účely ověření a certifikace konstrukce větroně z hlediska jeho bezpečnosti, při zatíženích které působí na konstrukci větroně při nárazu do země pod úhlem 45°. Dopadová rychlost byla uvažovaná v rozsahu 6 ¸ 15 ms-1. Tento případ zatížení konstrukce větroně a kontrola bezpečnosti interiéru je předepsán v normách letové způsobilosti JAR 22. Za těchto zatěžujících podmínek byly sledovány deformace kokpitu větroně a napětí působící v konstrukci kokpitu. Tyto parametry byly s ledovány v závislosti na tuhosti konstrukce větroně a deformační zóny. Dále bylo na figuríně, generované programem GEBOD a umístěné do modelu kluzáku, sledováno její chování a možnosti vzniku zranění na vybraných částech figuríny. Zatěžující případy byly řešeny na celé konstrukci celokovového větroně, dopadová plocha byla modelována jako nedeformovatelná – RIGID. Model konstrukce letounu byl vytvořen v programu MSC.PATRAN. The contribution deals with possibilities and procedures used for certification purposes related to safety of gliders during crash landing with impact angle 45° using MSC.Dytran.
Český abstrakt
Tento příspěvek se zabývá možnostmi a postupy pro využití systému MSC.Dytran pro účely ověření a certifikace konstrukce větroně z hlediska jeho bezpečnosti, při zatíženích které působí na konstrukci větroně při nárazu do země pod úhlem 45°. Dopadová rychlost byla uvažovaná v rozsahu 6 ¸ 15 ms-1. Tento případ zatížení konstrukce větroně a kontrola bezpečnosti interiéru je předepsán v normách letové způsobilosti JAR 22. Za těchto zatěžujících podmínek byly sledovány deformace kokpitu větroně a napětí působící v konstrukci kokpitu. Tyto parametry byly s ledovány v závislosti na tuhosti konstrukce větroně a deformační zóny. Dále bylo na figuríně, generované programem GEBOD a umístěné do modelu kluzáku, sledováno její chování a možnosti vzniku zranění na vybraných částech figuríny. Zatěžující případy byly řešeny na celé konstrukci celokovového větroně, dopadová plocha byla modelována jako nedeformovatelná – RIGID. Model konstrukce letounu byl vytvořen v programu MSC.PATRAN. The contribution deals with possibilities and procedures used for certification purposes related to safety of gliders during crash landing with impact angle 45° using MSC.Dytran.
Vydáno
29.05.2002
BIBTEX
@inproceedings{BUT4768,
author="Jan {Šplíchal},
title="Využití systému MSC.Dytran pro účely ověření bezpečnosti při havarijních případech zatížení větroně",
year="2002",
month="May"
}