Detail publikace
Virtuální motor - nástroj pro řešení otázek hluku a vibrací
NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V.
Český název
Virtuální motor - nástroj pro řešení otázek hluku a vibrací
Anglický název
Virtual Engine - A Tool For Noise And Vibration Solution
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
en
Originální abstrakt
Paper presents a complex computational model of a powertrain – virtual engine and a validation of this model. Virtual engine results have to give answers to different questions, mainly those concerning the area of noise, vibrations and component fatigues. The main contribution is the fact that all models, that are cranktrain, valvetrain, gear timing mechanism and fuel injection pump are solved simultaneously, using a complex computational model. Synchronous solutions can have a fundamental effect on results of powertrain dynamics solutions. Additionally, it might help to understand influences among powertrain parts. The virtual engine is assembled as well as numerically solved in Multi Body System. Virtual engine results are validated by measurements on Diesel in-line six-cylinder engine.
Český abstrakt
Článek popisuje komplexní výpočtový model pohonné jednotky nazvaný virtuální motor. Výsledky získané pomocí virtuálního motoru poskytují odpovědi na rozdílné otázky především z oblasti hluku, vibrací nebo únavové životnosti jednotlivých částí pohonné jednotky. Hlavní přínos je především ve skutečnosti, že všechny submodely jako jsou klikové ústrojí, ventilový rozvod, pohon ozubenými koly nebo vstřikovací čerpadlo jsou řešeny současně. Současné řešení může mít zcela zásadní vliv na výsledky dynamiky pohonné jednotky. Zároveň je možné lépe porozumět interakcím mezi jednotlivými částmi pohonné jednotky. Virtuální motor je sestaven a numericky řešen v Multi Body Systému. Výsledky poskytnuté virtuálním motorem jsou ověřeny pomocí experimentů na vznětovém řadovém šestiválcovém motoru.
Anglický abstrakt
Paper presents a complex computational model of a powertrain – virtual engine and a validation of this model. Virtual engine results have to give answers to different questions, mainly those concerning the area of noise, vibrations and component fatigues. The main contribution is the fact that all models, that are cranktrain, valvetrain, gear timing mechanism and fuel injection pump are solved simultaneously, using a complex computational model. Synchronous solutions can have a fundamental effect on results of powertrain dynamics solutions. Additionally, it might help to understand influences among powertrain parts. The virtual engine is assembled as well as numerically solved in Multi Body System. Virtual engine results are validated by measurements on Diesel in-line six-cylinder engine.
Klíčová slova česky
Dynamika pohonné jednotky, hluk, MKP, MBS, vibrace
Klíčová slova anglicky
Powertrain dynamics, noise, FEM, MBS
Rok RIV
2009
Vydáno
01.03.2009
Nakladatel
ČVUT v Praze
Místo
Praha
ISSN
1214-0821
Časopis
MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars
Ročník
2009
Číslo
1
Strany od–do
1–8
Počet stran
27
BIBTEX
@article{BUT49142,
author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk},
title="Virtual Engine – A Tool For Noise And Vibration Solution",
journal="MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars",
year="2009",
volume="2009",
number="1",
month="March",
pages="1--8",
publisher="ČVUT v Praze",
address="Praha",
issn="1214-0821"
}