Detail publikace
Řešení třecích ztrát s využitím virtuálního motoru
NOVOTNÝ, P. PÍŠTĚK, V. SVÍDA, D.
Český název
Řešení třecích ztrát s využitím virtuálního motoru
Anglický název
Solution of powertrain friction losses by virtual engine
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
en
Originální abstrakt
The paper presents computational methods suitable for the solution of powertrain mechanical losses using the virtual engine. There are presented mainly computational models for the solution of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication is solved in detail for the specified powertrain parts. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.
Český abstrakt
Článek popisuje výpočtové metody vhodné pro řešení mechanických ztrát pohonné jednotky s využitím virtuálního motoru. Jsou zde představeny především modely pro řešení třecích ztrát pístní skupiny, kluzných ložisek a kontaktních dvojic ventilového rozvodu. Pro konkrétní části pohonné jednotky je detailně řešeno smíšené tření. Hydrodynamická část řešení je postavena na řešení Reynoldsovy hydrodynamické rovnice. Model mezního tření uvažuje vliv drsnosti povrchů na kontaktní tlak. Výsledky jsou prezentovány na vznětovém řadovém čtyřválcovém motoru, pro který jsou vyjádřeny mechanické ztráty jednotlivých části. Vybrané výsledky jsou ověřeny pomocí experimentů.
Anglický abstrakt
The paper presents computational methods suitable for the solution of powertrain mechanical losses using the virtual engine. There are presented mainly computational models for the solution of friction losses of a piston assembly, slide bearings or valvetrain contact couples. Mixed lubrication is solved in detail for the specified powertrain parts. Hydrodynamic parts of solutions come from the Reynolds equation solution. A boundary lubrication model includes influences of surface roughness on contact pressure. Mechanical loss results for main powertrain parts are presented for the diesel in-line four-cylinder engine. The chosen computational results are validated by measurements.
Klíčová slova česky
Virtuální motor, mechanické ztráty, pístní skupina, hydrodynamika, smíšené mazání
Klíčová slova anglicky
Virtual engine, mechanical losses, piston assembly, hydrodynamics, mixed lubrication
Rok RIV
2010
Vydáno
18.12.2010
Nakladatel
ČVUT v Praze
Místo
Praha
ISSN
1214-0821
Časopis
MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars
Ročník
2010
Číslo
3
Strany od–do
12–20
Počet stran
50
BIBTEX
@article{BUT49975,
author="Pavel {Novotný} and Václav {Píštěk} and David {Svída},
title="Solution of powertrain friction losses by virtual engine",
journal="MECCA - Journal of Middle European Costruction and Design of Cars",
year="2010",
volume="2010",
number="3",
month="December",
pages="12--20",
publisher="ČVUT v Praze",
address="Praha",
issn="1214-0821"
}