Detail publikace
Nekonvenční nosné plochy letounu
FRIEDL, J.
Český název
Nekonvenční nosné plochy letounu
Anglický název
Unconventional Lifting Systems of an Aeroplane
Typ
dizertace
Jazyk
en
Originální abstrakt
Presented paper deals with unconventional lifting systems of an aeroplane. These configurations are constantly one of the main parts of the aerodynamic research in an effort to increase performances of today's aeroplanes. Main goal of the work is to present optimization possibilities for these configurations at a certain flight regime for a chosen aircraft category. Determination of aerodynamic characteristics of arbitrary configurations is done via panel method approach and completed with friction drag estimation. Optimization methods were covered by a genetic algorithm and an evolution strategy. Results show that total drag estimation can be lowered, but further development is needed.
Český abstrakt
Uvedený příspěvek se zabývá nekonvenčními nosnými plochami letounů. Tyto konfigurace jsou neustále oblastí výzkumu při úsilí posunout výkony nynějších letounů. Hlavní cíl práce je zaměřen na možnosti optimalizace nekonvenčních konfigurací pro vybranou kategorii letounů na charakteristickém režimu letu. Panelové metody jsou použity pro předpověď aerodynamických charakteristik a ve výpočtu je zahrnut i odhad třecího odporu. Optimalizační algoritmus využívá kombinace genetických algoritmů a evoluční strategie. Výsledky ukazují, že celkový odpor nosných ploch může být snížen, avšak ukazují i potřebu dalšího vývoje.
Anglický abstrakt
Presented paper deals with unconventional lifting systems of an aeroplane. These configurations are constantly one of the main parts of the aerodynamic research in an effort to increase performances of today's aeroplanes. Main goal of the work is to present optimization possibilities for these configurations at a certain flight regime for a chosen aircraft category. Determination of aerodynamic characteristics of arbitrary configurations is done via panel method approach and completed with friction drag estimation. Optimization methods were covered by a genetic algorithm and an evolution strategy. Results show that total drag estimation can be lowered, but further development is needed.
Klíčová slova anglicky
aerodynamic, unconventional lifting system, panel methods, optimization, genetic algorithm
Vydáno
01.08.2006
Nakladatel
VZLÚ, a.s.
Místo
Praha
Strany od–do
17–20
Počet stran
4
BIBTEX
@phdthesis{BUT66792,
author="Jan {Friedl},
title="Unconventional Lifting Systems of an Aeroplane",
year="2006",
month="August",
pages="17--20",
publisher="VZLÚ, a.s.",
address="Praha"
}