Detail předmětu

Základy programování

FSI-SZP Ak. rok: 2023/2024 Zimní semestr

Předmět poskytuje úvod do jazyka C# s využitím IDE Visual Studio. Studenti jsou seznámeni se základními pojmy jako jsou příkazy, proměnná, datový typ, a jiné. Dále jsou studentům představeny základy objektově orientovaného programování.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Základy práce s počítačem.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení předmětu sestává z bodů za semestrální projekt (prezentace funkčního programu v C# – 70%) a z bodů za samostatné úlohy (30%) zadané během semestru. Podmínkou udělení zápočtu je získání minimálně 50 % bodů ze semestrálního projektu. Za aktivní přínos ve výuce lze získat zvláštní ohodnocení.


Účast na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá dle týdenního rozvrhu. Probíraná látka na cvičení odpovídá aktuálnímu tématu na přednášce dle osnovy. Způsob náhrady zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.

Učební cíle

Cílem předmětu je naučit studenty základům tvorby jednoduchých aplikací. Student je seznámen se základy programování s použitím primitivních a referenčních datových typů, tříd a objektů v jazyce C#. Dále je u studentů kladen důraz na formulaci algoritmů pro řešení úloh.


Studenti získají základní znalosti jazyka C# s využitím nástrojů IDE Visual Studio. Dále získají schopnost formulovat jednoduché algoritmy a následně je implementovat.

Použití předmětu ve studijních plánech

Program B-MAI-P: Matematické inženýrství, bakalářský, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Příprava programovacího prostředí: představení jazyka C# a .NET Framework, seznámení s IDE Visual Studio – správa projektu, nástroje, debugging. Konzolová aplikace.
2. Proměnná, základní datové typy, operátor. Příkaz, blok. Řízení toku.
3. Referenční vs hodnotové typy. Pole (array), kolekce.
4. Práce s řetězci.
5. Metoda, přetěžování. Základní struktura programu.
6. Modifikátory přístupu. Základní typy (třída, struktura, rozhraní, atd.), objekty.
7. Úvod do objektově orientovaného programování.
8. Základy návrhu programu.
9. Základy objektově orientovaného programování – dědičnost, polymorfismus.
10. Program vs knihovna, namespace, využití .NET Framework, šablony projektů.
11. Výjimky.
12. Stream, práce se soubory.
13. Řešení úlohy.

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané v tématech na přednáškách, viz. Osnova přednášek. Důraz je kladen na schopnost samostatné práce, tj. na vytvoření jednoduché aplikace, často v rámci samostatných úkolů.