Detail předmětu
Základy programování
FSI-SZP Ak. rok: 2023/2024 Zimní semestr
Předmět poskytuje úvod do jazyka C# s využitím IDE Visual Studio. Studenti jsou seznámeni se základními pojmy jako jsou příkazy, proměnná, datový typ, a jiné. Dále jsou studentům představeny základy objektově orientovaného programování.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Základy práce s počítačem.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení předmětu sestává z bodů za semestrální projekt (prezentace funkčního programu v C# – 70%) a z bodů za samostatné úlohy (30%) zadané během semestru. Podmínkou udělení zápočtu je získání minimálně 50 % bodů ze semestrálního projektu. Za aktivní přínos ve výuce lze získat zvláštní ohodnocení.
Účast na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná. Výuka probíhá dle týdenního rozvrhu. Probíraná látka na cvičení odpovídá aktuálnímu tématu na přednášce dle osnovy. Způsob náhrady zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.
Učební cíle
Cílem předmětu je naučit studenty základům tvorby jednoduchých aplikací. Student je seznámen se základy programování s použitím primitivních a referenčních datových typů, tříd a objektů v jazyce C#. Dále je u studentů kladen důraz na formulaci algoritmů pro řešení úloh.
Studenti získají základní znalosti jazyka C# s využitím nástrojů IDE Visual Studio. Dále získají schopnost formulovat jednoduché algoritmy a následně je implementovat.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-MAI-P: Matematické inženýrství, bakalářský, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
13 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Příprava programovacího prostředí: představení jazyka C# a .NET Framework, seznámení s IDE Visual Studio – správa projektu, nástroje, debugging. Konzolová aplikace.
2. Proměnná, základní datové typy, operátor. Příkaz, blok. Řízení toku.
3. Referenční vs hodnotové typy. Pole (array), kolekce.
4. Práce s řetězci.
5. Metoda, přetěžování. Základní struktura programu.
6. Modifikátory přístupu. Základní typy (třída, struktura, rozhraní, atd.), objekty.
7. Úvod do objektově orientovaného programování.
8. Základy návrhu programu.
9. Základy objektově orientovaného programování – dědičnost, polymorfismus.
10. Program vs knihovna, namespace, využití .NET Framework, šablony projektů.
11. Výjimky.
12. Stream, práce se soubory.
13. Řešení úlohy.
Cvičení s počítačovou podporou
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané v tématech na přednáškách, viz. Osnova přednášek. Důraz je kladen na schopnost samostatné práce, tj. na vytvoření jednoduché aplikace, často v rámci samostatných úkolů.