Detail předmětu
Marketing
FSI-YMA Ak. rok: 2025/2026 Zimní semestr
Marketingový přístup k podnikání je nezbytným předpokladem pro zajištění dlouhodobé prosperity firem v tržní ekonomice. Znalost a uplatnění marketingu tak představuje jeden z pilířů úspěšně se rozvíjející firmy. Obsahem předmětu Marketing je objasnění řady důležitých pojmů a postupů z této oblasti, spojených s analýzou postavení firmy na trhu, s analýzou zákazníků, jejich segmentací, s problematikou tvorby a uplatnění prvků marketingového mixu apod.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Předpokládá se znalost základních ekonomických kategorií.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení studentů bude probíhat jednak formou průběžného ověřování znalostí (aktivity na cvičení, test v průběhu semestru, řešení případových studií a týmový projekt), jednak formou zkoušky. Výsledné hodnocení studentů bude závislé jak na úrovni systematické, průběžné práce studentů v průběhu celého semestru tak na výsledcích zkoušky.
Kontrola výuky bude probíhat formou testů, řešení případových studií a týmového projektu. Následuje závěrečná zkouška
Učební cíle
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní znalosti z oblasti marketingu a vést je k pochopení nutnosti využití marketingových principů při řízení odborných činností / útvarů ve firmě.
Tento předmět bude rozvíjet znalosti potřebné pro pochopení místa a významu marketingu pro řízení firem jako celku, jakož i pro řízení dílčích oblastí (výrobní, technické, oblast V+V apod.). Půjde zde zejména o pochopení důležitosti zákazníka (poznání jeho potřeb a přání, způsobu rozhodování, faktorů, ovlivňujících jeho nákupní chování...) pro zajištění dlouhodobého firemního rozvoje.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-PDS-P: Průmyslový design ve strojírenství, bakalářský, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Osnova
- Východiska uplatnění marketingu v soudobých podmínkách, předpoklady pro uplatnění marketingu.
- Marketingový mix – pojetí marketingového mixu, klasický vs. rozšířený marketingový mix.
- Výrobek – marketingové pojetí výrobku, řízení výrobkového portfolia.
- Výrobek – značka, značková politika.
- Cena – postavení ceny v marketingovém mixu podniku, faktory, ovlivňující tvorbu cen.
- Cena – principy cenové tvorby na relační a transakční úrovni, analýza cenové citlivosti zákazníků.
- Distribuce – postavení distribuce v marketingovém mixu, volba distribučních cest.
- Komunikace – prvky komunikačního mixu – reklama, podpora. prodeje Komunikace – osobní prodej, Public relations, direkt marketing.
- Komunikace – soudobé trendy v komunikaci, využití sociálních sítí v komunikaci.
- Marketingový výzkum – primární a sekundární, volba vhodných metod, postup přípravy a realizace výzkumu.
- Soudobé trendy v marketingu.
- Soudobé trendy v marketingu.
Cvičení
13 hod., nepovinná
Osnova
Seznámení s předmětem a pravidly pro hodnocení studia v průběhu semestru;
Očekávání studentů od předmětu. Diskuse k marketingu;
Analýza marketingového prostředí;
Segmentace;
Marketingový mix;
Význam obalu;
Marketing služeb;
Komunikační mix a příklady inovativních marketingových kampaní;
Aktuální trendy v marketingu;
Test;
11. Prezentace studentů: Týmový projekt;
12. Prezentace studentů: Týmový projekt;
13. Zápočet.