studijní program
Vizuální komunikace v kreativních průmyslech
Fakulta: FSIZkratka: B-VKP-PAk. rok: 2025/2026
Typ studijního programu: bakalářský
Kód studijního programu: X00000000000
Udělovaný titul: Bc.
Jazyk výuky: čeština
Akreditace: 11.3.2025 - 11.3.2030
Profil programu
Profesně zaměřený
Forma studia
Prezenční studium
Standardní doba studia
4 roky
Garant programu
Oblasti vzdělávání
Oblast | Téma | Podíl [%] |
---|---|---|
Strojírenství, technologie a materiály | Bez tematického okruhu | 70 |
Umění | Bez tematického okruhu | 30 |
Cíle studia
Studijní program spojuje znalosti, dovednosti a praktické zkušenosti v oblasti tvorby v kreativním průmyslu. Odborná profilace poskytne studentům propojení teoretických poznatků z oblasti strojního inženýrství a umění spolu se znalostmi grafické tvorby, digitálních technologií, marketingových nástrojů a dovednostmi v oblasti virtuální kreativity.
Cílem je příprava aktivních a tvořivých absolventů schopných podpořit dynamickou oblast kreativních průmyslů při porozumění specifickým společenským a obchodním kontextům.
Profil absolventa
Absolventi profesně orientovaného bakalářského studijního programu získají tvůrčí, metodologické a technické znalosti, dovednosti a způsobilosti, které jim umožní efektivně se podílet na činnosti v oblasti kreativních průmyslů. Osvojí si jak nejnovější digitální nástroje určené pro vizuální zpracování designérského či technického návrhu především ve virtuálním prostředí, tak schopnost prezentovat finální řešení prostřednictvím 3D vizualizací, virtuální reality, animací a audiovizuálních prostředků. Jako digitální experti budou schopni ilustrovat vlastnosti, funkce a procesy a zvýšit tak vnímanou hodnotu a autenticitu prezentovaného díla.
Absolventi prokazují odborné znalosti:
• Teorie a principů designérské, grafické a interiérové tvorby.
• Historie umění a designu, jejich současných tendencí a společenských kontextů.
• Digitálních, grafických, prezentačních technik a prostředí virtuální reality.
• Generativní tvorby v aditivní výrobě založené na robotice a Rapid Prototypingu.
• Všeobecných ekonomicko-manažerských postupů a marketingových nástrojů.
Odborné dovednosti absolventů jsou následující:
• Absolventi jsou schopni vytvářet komplexní digitální modely využitím polygonového a NURBS (plošného) modelování umožňující efektivní kooperaci v rámci vývojových a konstrukčních týmů.
• Absolventi jsou schopni zpracovat fotorealistické vizualizace na pokročilé úrovni včetně dalších procesů jako simulace, animace a digitální video.
• Absolventi praktikují kreativní přístup ve fázi finalizace a prezentace děl ve virtuálním prostředí.
• Absolventi jsou schopni implementovat zásady strategického managementu v kreativních průmyslech.
• Absolventi ovládají nástroje marketingové komunikace.
• Absolventi disponují komunikačními a prezentačními dovednostmi.
• Absolventi mají odbornou úroveň anglického jazyka umožňující pokročilou komunikaci v písemném i mluveném projevu.
Obecné způsobilosti absolventa:
• Absolventi jsou kreativní, sledují trendy a novinky v oboru, reagují na inspirativní podněty a vytváří nová řešení.
• Absolventi jsou flexibilní v myšlení a přístupu k úkolům, dokáží improvizovat a efektivně pracovat v nepředvídaných situacích.
• Absolventi aktivně komunikují a dokáží přesvědčivě prezentovat svoje výstupy, postoje a názory.
• Absolventi jsou připraveni zodpovědně se podílet na práci v týmu a přispívat k plnění skupinových cílů.
• Absolventi aplikují kritické myšlení a nahlíží na řešené problémy v širších souvislostech.
• Absolventi realizují svoje záměry při řešení jednoduchých i komplexních problémů.
Charakteristika profesí
Absolventi profesního bakalářského studijního programu se prosadí na pozicích digitálních specialistů v oblasti vývoje produktů a služeb. Uplatnění najdou v rámci vlastní praxe nebo v kreativním týmu v designérském, reklamním nebo architektonickém studiu. Uplatní se všude tam, kde se využívají digitální techniky a virtuální realita (strojírenství, průmyslový design, architektura, elektrotechnika, robotika, lékařství aj.) na pozicích Junior 3d artist, Archviz 3D Artist, 3D designer, 3D modeler, Technical designer, Multimedial designer, 3D Visualiser, Design Digital Modeler, Environment artist, Asset artist, 3D Modeling and Animation Generalist, Designer Generalist, Procedural modeling artist aj.
Podmínky splnění
Viz platné předpisy, Směrnice děkana Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Státní zkouška se člení na následující části:
• obhajoba bakalářské práce,
• odborná rozprava.
Obhajoba bakalářské práce a odborná rozprava k předmětům probíhají ve stejném termínu dle časového plánu
akademického roku před komisí pro státní závěrečné zkoušky. Ke státní závěrečné zkoušce může přistoupit student, který získal potřebný počet kreditů v předepsané skladbě nutný pro úspěšné ukončení bakalářského studia a odevzdal bakalářskou práci v řádném termínu. Organizace a průběh státní závěrečné zkoušky jsou dány vnitřními normami VUT v Brně a Fakulty strojního inženýrství.
Obhajoba bakalářské práce probíhá tak, že student představí vlastní práci (cíl, metody řešení, výsledky) s následnou reakcí na posudky oponenta a diskuzí na téma bakalářské práce. Bakalářská práce bude zpracována formou komplexní multimediální prezentace zadaného nebo vybraného designérského/architektonického návrhu nebo zvoleného technického produktu/výrobku.
Odborná rozprava bude zaměřena na ověření znalostí získaných během celého bakalářského studia. Rozprava je tematicky rozčleněna do oblastí:
• Teorie kreativity: Kreativita a tvůrčí myšlení, Kolaborativní kreativní tvorba, Základy výtvarné tvorby.
• Virtuální, grafická a prezentační: Vizuální komunikace, Typografie, Počítačová grafika I, Počítačová grafika II, Počítačové modelování a vizualizace I, Počítačové modelování a vizualizace II, Základy digitálního videa, Animace, Digitální kresba, Průmyslový design I, Virtuální realita, Ateliér virtuální kreativity I, Ateliér virtuální kreativity II, Ateliér virtuální kreativity III, Ateliér - interiérová tvorba, Odborná praxe, Bakalářský projekt I, Bakalářský projekt II.
• Dějiny umění: Úvod do designu, Dějiny umění do 18. století, Dějiny umění 19. a 20. století, Dějiny designu.
• Marketing a management: Marketing, Management v kreativním průmyslu, Efektivní komunikace.
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních programů určují:
ŘÁD STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STANDARDY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD VUT (užívající „ECTS“),
SMĚRNICE DĚKANA Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na VUT jsou zohledněny potřeby rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělávání. V přijímacím řízení ani ve studiu nedochází k přímé či nepřímé diskriminaci z žádných důvodů. Studujícím se specifickými vzdělávacími potřebami (poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronická somatická onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti, psychická onemocnění) je poskytováno poradenství v poradenském centru VUT, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT. Podrobně tuto problematiku řeší Směrnice rektora č. 11/2017 „Uchazeči a studenti se specifickými potřebami na VUT“. Rovněž je vytvořen funkční systém sociálních stipendií, který popisuje Směrnice rektora č. 71/2017 „Ubytovací a sociální stipendium“.
Návaznost na další typy studijních programů
Studijní program bude autonomní v tom smyslu, že absolvent studijního programu získá všechny potřebné znalosti, a především dovednosti v souladu s profilem absolventa a bude tak plně vybaven pro komerční praxi.
Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3CD | CAD | cs | 2 | Povinný | zá | CPP - 26 | ano | |
YU3 | Dějiny umění do 18. století | cs | 3 | Povinný | zk | P - 39 | ano | |
GEN1 | General English I | en | 0 | Povinný | zá | Cj - 26 / CPP - 13 | ano | |
1M | Matematika I | cs | 9 | Povinný | zá,zk | P - 52 / C1 - 44 / CPP - 8 | ano | |
YPB | Počítačová grafika I | cs | 2 | Povinný | kl | CPP - 39 | ano | |
YDF | Úvod do designu | cs | 2 | Povinný | kl | P - 13 / A - 26 | ano | |
1K | Základy konstruování | cs | 5 | Povinný | zá,zk | P - 26 / CPP - 26 | ano | |
YZT | Základy výtvarné tvorby | cs | 4 | Povinný | kl | A - 26 | ne | |
0KM | Vybrané kapitoly z matematiky | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YU4 | Dějiny umění 19. - 20. století | cs | 3 | Povinný | zk | P - 39 | ano | |
BF | Fyzika | cs | 7 | Povinný | zá,zk | P - 26 / L - 14 / C1 - 12 | ano | |
GEN3 | General English Exam | en | 2 | Povinný | zk | K - 1 | ano | |
GEN2 | General English II | en | 0 | Povinný | zá | Cj - 26 / CPP - 13 | ano | |
YPI | Počítačová grafika II | cs | 3 | Povinný | kl | CPP - 39 | ano | |
YPM | Počítačové modelování a vizualizace I | cs | 2 | Povinný | kl | CPP - 39 | ano | |
YPF | Produktová fotografie | cs | 5 | Povinný | kl | A - 39 | ne | |
YTG | Typografie | cs | 5 | Povinný | zá,zk | P - 13 / A - 52 | ano | |
0FB | Vybrané kapitoly z fyziky B | cs | 2 | Volitelný | zá | P - 26 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YGT | Digitální výroba | cs | 4 | Povinný | kl | L - 9 / CPP - 30 | ne | |
YEK | Efektivní komunikace | cs | 4 | Povinný | kl | P - 4 / A - 22 | ne | |
YA1 | Průmyslový design I | cs | 5 | Povinný | kl | A - 78 | ano | |
TEN1 | Technical English I | en | 0 | Povinný | zá | Cj - 26 | ano | |
YSD-A | Udržitelný design | en | 4 | Povinný | zá,zk | P - 12 / A - 44 | ano | |
YVR | Virtuální realita | cs | 3 | Povinný | kl | A - 26 | ano | |
FaVU.ZADiVI-Z | Základy digitálního videa | cs | 3 | Povinný | zá | P - 14 / CPP - 14 | ne |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YAN | Animace | cs | 4 | Povinný | kl | CPP - 52 | ne | |
YV1 | Ateliér virtuální kreativity I | cs | 7 | Povinný | kl | A - 78 | ne | |
FaVU.AUP | Autorská práva | cs | 1 | Povinný | zá | P - 4 / C1 - 4 | ne | |
YKT | Kolaborativní kreativní tvorba | cs | 4 | Povinný | kl | P - 13 / CPP - 39 | ne | |
YPV | Počítačové modelování a vizualizace II | cs | 3 | Povinný | kl | CPP - 39 | ano | |
TEN3 | Technical English Exam | en | 4 | Povinný | zk | K - 1 | ano | |
TEN2 | Technical English II | en | 0 | Povinný | zá | Cj - 26 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YV2 | Ateliér virtuální kreativity II | cs | 8 | Povinný | kl | A - 104 | ne | |
YCD | CAD pro kreativní průmysl | cs | 5 | Povinný | kl | CPP - 39 | ne | |
YDD | Dějiny designu | cs | 3 | Povinný | zk | P - 26 | ano | |
YER | Ergonomie | cs | 4 | Povinný | zá,zk | P - 13 / A - 26 | ano | |
YMA | Marketing | cs | 4 | Povinný | zá,zk | P - 26 / C1 - 13 | ano | |
YVC-A | Vizuální komunikace | en | 4 | Povinný | zá,zk | P - 13 / A - 39 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YIT | Ateliér - Interiérová tvorba | cs | 5 | Povinný | kl | A - 26 | ne | |
YV3 | Ateliér virtuální kreativity III | cs | 8 | Povinný | kl | A - 104 | ne | |
YB1 | Bakalářský projekt I | cs | 5 | Povinný | kl | P - 2 / VB - 13 / CPP - 24 | ne | |
YKD | Digitální kresba | cs | 3 | Povinný | kl | CPP - 39 | ano | |
YTM | Kreativita a tvůrčí myšlení | cs | 3 | Povinný | zk | P - 13 / A - 13 | ne | |
YMP | Management v kreativním průmyslu | cs | 4 | Povinný | zá,zk | P - 13 / C1 - 26 | ne | |
YWP | Webová prezentace | cs | 3 | Povinný | zá,zk | P - 13 / CPP - 26 | ne |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YOP | Odborná praxe | cs | 40 | Povinný | zá | PX - 480 | ne |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YB2 | Bakalářský projekt II | cs | 17 | Povinný | kl | P - 2 / A - 130 / VB - 104 | ne |