Detail předmětu
Management v kreativním průmyslu
FSI-YMP Ak. rok: 2025/2026 Letní semestr
Předmět poskytuje zásadní informace o řízení organizací/institucí (malé firmy, ateliéry, studia, startupy aj.) tvořících produkty kreativního průmyslu nebo pracujících na projektech v oblasti kreativního průmyslu. Důraz je kladen na vnímaní komplexní problematiky řízení organizací prostřednictvím tzv. 5 nástrojů (nebo také analytických konceptů) managera. Z pohledu studijního programu jde o přímou přípravu absolventa na praxi v pozici vedoucích projektů, týmu, nebo manažeru organizací/institucí kreativního průmyslu.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Vhodné znalosti z řízení projektů.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínky získání zápočtu:
- odevzdání finančního modelu předpokládané organizace kreativního průmyslu(min. 5 z 10 bodů),
- odevzdání 2 odborných esejí o kreativním produktu a o výběru lidských zdrojů do organizace kreativního průmyslu (min. 45 z 90 bodů).
Podmínky získání zkoušky:
- prezentace eseje spojená s diskuzí (min. 50ze100 bodů).
Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Přednášky: účast je doporučená.
Cvičení: účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě absence. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.
Učební cíle
Absolventi budou schopni založit a efektivně řídit zdroje organizací/institucí tvořících produkty kreativního průmyslu (inovace, vizuální podpora v průmyslu, design, komunikace, umění).
Student získá: znalost principu fungováni organizací/institucí jako prostředků transformujících zdroje na výsledné produkty.
- Schopnost analyzovat kvalitativní a kvantitativní potřeby jednotlivých zdrojů pro efektivní provoz a rozvoj organizace/instituce.
- Schopnost koordinovat (řídit) zdroje pro dosahování stanovených cílů a vizí/misí organizací.
- Znalost specifických problémů organizování zdrojů v kreativním průmyslu s důrazem na projektový management, lidské zdroje a finance získávané z veřejných a privátních zdrojů.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-VKP-P: Vizuální komunikace v kreativních průmyslech, bakalářský, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
13 hod., nepovinná
Osnova
- Úvod do problematiky řízení organizací (institucí).
- Princip řízení zdrojů manažera a zvyšováni výkonnosti dané organizace.
- Založení organizace, její rozvoj a klíčové faktory úspěchu, hodnota za peníze.
- Marketing v organizaci – marketingové úkoly a základy organizačních strategií.
- Řízení produktu – specifika projektů v kreativním průmyslu.
- Řízení tvůrčího procesu.
- Řízení lidských zdrojů.
- Řízení financí v organizaci I. Základní účetní nástroje, modelování hospodaření organizace.
- Řízení financí v organizaci II. Cenotvorba, získávaní podpory z veřejných a soukromých zdrojů.
- Řízení informací.
- Propagace a prezentace produktu/organizace/tvůrců kreativních konceptů.
- Podstata autorského a průmyslového práva – ochrana produktů.
- Praktické zkušenosti z řízení instituce kreativního průmyslu.
Cvičení
26 hod., povinná
Osnova
- Založení fiktivní instituce pro inovace v kreativním průmyslu – manažerská kreativní hra.
- Analýza vlastních kompetentností pro management.
- Analýza aktuálně dostupných veřejných zdrojů pro financování startupu.