Detail předmětu

Management v kreativním průmyslu

FSI-YMP Ak. rok: 2025/2026 Letní semestr

Předmět poskytuje zásadní informace o řízení organizací/institucí (malé firmy, ateliéry, studia, startupy aj.) tvořících produkty kreativního průmyslu nebo pracujících na projektech v oblasti kreativního průmyslu. Důraz je kladen na vnímaní komplexní problematiky řízení organizací prostřednictvím tzv. 5 nástrojů (nebo také analytických konceptů) managera. Z pohledu studijního programu jde o přímou přípravu absolventa na praxi v pozici vedoucích projektů, týmu, nebo manažeru organizací/institucí kreativního průmyslu. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Vhodné znalosti z řízení projektů. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínky získání zápočtu:

  • odevzdání finančního modelu předpokládané organizace kreativního průmyslu(min. 5 z 10 bodů),
  • odevzdání 2 odborných esejí o kreativním produktu a o výběru lidských zdrojů do organizace kreativního průmyslu (min. 45 z 90 bodů).

Podmínky získání zkoušky:

  • prezentace eseje spojená s diskuzí (min. 50ze100 bodů).

Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.

Přednášky: účast je doporučená.

Cvičení: účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě absence. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.

Učební cíle

Absolventi budou schopni založit a efektivně řídit zdroje organizací/institucí tvořících produkty kreativního průmyslu (inovace, vizuální podpora v průmyslu, design, komunikace, umění). 

Student získá:                                                                                                znalost principu fungováni organizací/institucí jako prostředků transformujících zdroje na výsledné produkty.

  • Schopnost analyzovat kvalitativní a kvantitativní potřeby jednotlivých zdrojů pro efektivní provoz a rozvoj organizace/instituce.
  • Schopnost koordinovat (řídit) zdroje pro dosahování stanovených cílů a vizí/misí organizací.
  • Znalost specifických problémů organizování zdrojů v kreativním průmyslu s důrazem na projektový management, lidské zdroje a finance získávané z veřejných a privátních zdrojů.

Použití předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Osnova


  • Úvod do problematiky řízení organizací (institucí).

  • Princip řízení zdrojů manažera a zvyšováni výkonnosti dané organizace.

  • Založení organizace, její rozvoj a klíčové faktory úspěchu, hodnota za peníze.

  • Marketing v organizaci – marketingové úkoly a základy organizačních strategií.

  • Řízení produktu – specifika projektů v kreativním průmyslu.

  • Řízení tvůrčího procesu.

  • Řízení lidských zdrojů.

  • Řízení financí v organizaci I. Základní účetní nástroje, modelování hospodaření organizace.

  • Řízení financí v organizaci II. Cenotvorba, získávaní podpory z veřejných a soukromých zdrojů.

  • Řízení informací.

  • Propagace a prezentace produktu/organizace/tvůrců kreativních konceptů.

  • Podstata autorského a průmyslového práva – ochrana produktů.

  • Praktické zkušenosti z řízení instituce kreativního průmyslu.

Cvičení

26 hod., povinná

Osnova


  • Založení fiktivní instituce pro inovace v kreativním průmyslu – manažerská kreativní hra.

  • Analýza vlastních kompetentností pro management.         

  • Analýza aktuálně dostupných veřejných zdrojů pro financování startupu.