Detail předmětu
Kreativita a tvůrčí myšlení
FSI-YTM Ak. rok: 2025/2026 Letní semestr
Předmět studentům přibližuje problematiku tvořivosti a kreativity přes druhy myšlení, analýzu procesů myšlení, osobnostní kompetentnosti tvořivých a kreativních osobností. Pomáhá jim rozpoznat mentální i materiální bariéry kreativního myšlení. Předmět je koncipován jako metodika pro podporu osobního rozvoje, primárně pro podporu kreativního myšlení týmů v organizacích a projektových kolektivech. Předmět seznamuje studenty se 150 metodami podpory kreativního myšlení vhodnými zejména v kritických obdobích, když se nedaří generovat vhodné nápady z důvodů demotivace, vyhoření, únavy, chorob apod.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Předmět nepředpokládá konkrétní vstupní znalosti.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínky získání zápočtu:
- odevzdání analýzy vlastních bariér kreativního myšlení (min 10 z 20 bodů),
- odevzdání 4 kreativních zadání(min. 40 z 80 bodů);
Podmínky získání zkoušky:
- prezentace eseje spojená s diskuzí (min. 50 ze100 bodů).
Celkem je možno získat až 100 bodů, výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Přednášky: Účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím.
Cvičení: Účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě absence. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.
Učební cíle
- Student porozumí problematice kreativity a inovativnosti jednotlivce i pracovního kolektivu (synergie tvůrčích osobností).
- Zná bariéry kreativního myšlení i rozsáhlou metodickou podporu kreativitya inovací.
- Dokáže uplatnit individuální metody řešení eliminující nedostatek vnitřnímotivace, syndrom vyhoření, stres, únavu z vyčerpání či nemoci.
- Umí kompetentně hodnotit kvalitu, originalitu a jedinečnost vzniklých nápadů.
- Rozumí kritériím výběru relevantníchnápadů pro další rozvoj.
- Zodpovědně posuzuje důsledky vzniklých nápadů, tedy i etické aspekty vlastníi cizí kreativity.
Student získá:
- Schopnost samostatného kreativního a inovativního řešení zadání.
- Schopnost efektivní sebemotivace, ale i podpory týmů v obdobích tvůrčí nejistoty, útlumu.
- Znalosti v oblasti organizování a podpory otevřeného tvořivého prostředí mentálně i materiálně – „Řízení kreativity v organizaci“.
- Rozpoznání a odstranění překážek kreativity.
- Přístup k inovacím – přijatá odpovědnost a rozvinutá etika tvůrčí osobnosti.
Použití předmětu ve studijních plánech
Program B-VKP-P: Vizuální komunikace v kreativních průmyslech, bakalářský, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
13 hod., nepovinná
Osnova
- Úvod do předmětu, základní pojmy – terminologie:myšlení, představivost, tvořivost.
- Základní pojmy – terminologie: vědecká tvořivost, umělecká tvořivost, inženýrská tvořivost, znaky a projevy tvůrčí osobnosti.
- Bariéry tvůrčího myšlení: rozpoznání přirozených a umělých překážek tvůrčího myšlení jednotlivce i kolektivu.
- Nástroje pro podporu tvůrčího myšlení a kreativity jednotlivce i kolektivu.
- Inovace – typy inovačního procesu, metodika výběru inovačního stupně a přístup k inovacím.
- Kultura a etika v kreativním myšlení.
- Nástroje pro podporu kreativního řešení.
- Hodnocení kreativních metod pro konkrétní účely.
Ateliér
13 hod., povinná
Osnova
• Kreativní zadání pro procvičení nástrojů pro podporu kreativity 1-4.