Detail předmětu

Virtuální realita

FSI-YVR Ak. rok: 2025/2026 Zimní semestr

Předmět je koncipován tak, aby si studenti osvojili základní principy a metody 3D skicování, modelování, vizualizování a prezentování prostřednictvím virtuální reality. Práce ve VR umožní studentům navrhovat efektivním způsobem komplexnější designérská řešení, která významně obohatí samotný proces navrhování a zásadně zlepší prezentační kvalitu výstupů projektů. Zároveň přispěje k vysoce realistickému vnímání prostorových – kompozičních vztahů nezbytných pro designérskou tvorbu a zlepší interaktivitu návrhového procesu. Taktéž umožní studentům rozšiřující prostorové vnímání navrhovaných produktů i jejich částí a podrobnější sledování uživatelských souvislostí.
Seznámení se studentů s prostředím virtuální reality a s prací ve virtuální realitě. Stručný přehled a seznámení se s softwarovými a hardwarovými prostředky používanými ve VR. Přehled nástrojů SW pro 3D skicování, modelování, vizualizování a prezentování. Základní principy tvorby 3D objektů a postupy při modelování. Implementace a mapování 3D modelů do prostředí VR. Vizualizování a prezentování za pomoci VR.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Znalost techniky klasického a digitálního skicování.
Znalost základních principů 3D modelování.
Znalost a pochopení základů prostorové tvorby a prostorových modelů.
Znalost modelářských programů (např.: Rhinoceros, 3ds Max...) a vizualizačních programů (např.: Keyshot, V-ray...).

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínky udělení klasifikovaného zápočtu: povinná prezence v rozvrhovaných hodinách, individuální konzultace s vyučujícím, odevzdání zadaných úkolů ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaných úkolů. U každého úkolu se hodnotí zvlášť úroveň vypracování a úroveň jeho prezentace. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení úkolů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.


Účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě neomluvené absence za semestr. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s přednostmi technologických nástrojů virtuální reality pro dosažení vyšší úrovně prezentačních, estetických i technických výstupů v oblasti průmyslového designu. Studenti se seznámí s virtuální realitou (VR), prostředím a nástroji pro skicování, modelování, vizualizování a prezentování prostřednictvím VR. Studenti získají přehled o základních principech a technologiích používaných ve virtuální realitě. Získají také teoretické a praktické zkušenosti s tvorbou a prezentací svých designérských projektů pomocí nástrojů virtuální reality.


Schopnost ovládat softwarové a hardwarové prostředky, které se používají pro virtuální realitu.
Získání základních zkušeností s tvorbou skic, modelů, vizualizací ve virtuálním prostoru.
Schopnost prezentovat své návrhy prostřednictvím virtuální reality.
Schopnost zhodnotit vytvořený návrh pomocí virtuální reality.
Zlepšení vnímání prostorových a kompozičních vztahů nezbytných pro designérskou tvorbu a zlepšení interaktivity návrhového procesu.
Schopnost prostorového vnímání navrhovaných produktů i jejich částí a podrobnější sledování uživatelských souvislostí.

Použití předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Ateliér

26 hod., povinná

Osnova

- Úvod do problematiky virtuální reality (VR).
- Seznámení s prostředím VR a s prací ve virtuální realitě.
- Stručný přehled a seznámení se s SW a HW prostředky používanými ve VR.
- Přehled nástrojů SW pro 3D skicování, modelování, vizualizování a prezentování.
- Základní principy tvorby 3D objektů a postupy při skicování a modelování.
- Implementace a mapování 3D modelů do prostředí VR.
- Vizualizace a prezentování za pomoci VR.
- Samostatná práce studentů.
- Prezentace prací.