studijní program

Konstrukční a procesní inženýrství

Fakulta: FSIZkratka: D-KPI-PAk. rok: 2025/2026

Typ studijního programu: doktorský

Kód studijního programu: P0715D270017

Udělovaný titul: Ph.D.

Jazyk výuky: čeština

Akreditace: 18.2.2020 - 18.2.2030

Forma studia

Prezenční studium

Standardní doba studia

4 roky

Garant programu

Oborová rada

Oblasti vzdělávání

Oblast Téma Podíl [%]
Strojírenství, technologie a materiály Bez tematického okruhu 100

Cíle studia

Hlavním cílem doktorského studia ve studijním programu Konstrukční a procesní inženýrství je, v souladu se zákonem o vysokých školách, výchova vysoce kvalifikovaných a vzdělaných odborníků, kteří jsou schopni samostatné vědecké, výzkumné a tvůrčí činnosti v oblastech konstrukčního a procesního inženýrství. Studium poskytuje absolventům patřičné znalosti a dovednosti, které umožňují vykonávat tyto činnosti v akademických i aplikačních institucích na mezinárodně požadované a standardizované úrovni. Důraz je kladen na poskytnutí potřebných teoretických znalostí a praktických zkušeností z oblasti tématu doktorského studia. Intenzivně je podporováno rovněž získání zkušeností ze zahraničních výzkumných pracovišť. Studijní program je koncipován svým zaměřením a obsahem tak, aby v maximální míře uspokojoval nároky a požadavky průmyslu a společnosti na vysoce vzdělané a kvalifikované odborníky v oblastech konstrukčního a procesního inženýrství.

Doktorské studium je založeno především na vlastní výzkumné a tvůrčí činnosti studentů – doktorandů. Tyto aktivity jsou intenzivně podporovány participací studentů ve výzkumných projektech národního i mezinárodního charakteru. Výzkumné oblasti zahrnují konstrukční inženýrství (analýzu, koncepci, konstrukci a projekci strojních zařízení, dopravních prostředků, výrobních strojů a energetiky) a procesní inženýrství (analýza, návrh a projekce procesů strojírenského, dopravního, energetického a petrochemického průmyslu).

Profil absolventa

Absolvent doktorského studijního programu Konstrukční a procesní inženýrství je vysoce kvalifikovaným odborníkem s hlubokými teoretickými znalostmi a praktickými dovednosti v oblasti tématu doktorského studia, které mu umožňují vykonávat tvůrčí a výzkumnou činnost jak samostatně, tak ve vědeckých týmech. Absolvent je vybaven znalostmi současného stavu poznání z oblasti konstrukčního a procesního inženýrství, které nachází uplatnění v dalších činnostech výzkumu a vývoje a umožňují absolventovi realizovat navazující výzkumné a tvůrčí aktivity. Absolvent je rovněž schopen připravit návrh výzkumného projektu a následně jej vést. Současně je vybaven dovednostmi pro aplikaci a transfer teoretických poznatků základního výzkumu do aplikační sféry. Absolvent je dále schopen se přizpůsobit a adaptovat i dalším příbuzným vědním oborům, spolupracovat na interdisciplinárních úlohách a zvyšovat svoji profesní kvalifikaci. Vysoká úroveň získaného vzdělání je podpořena zapojením studentů do národních a mezinárodních výzkumných projektů a spoluprací se zahraničními výzkumnými institucemi. Tyto zkušenosti umožňují absolventům nejen uskutečňovat vlastní vědeckou činnost, ale také profesionálně prezentovat své výsledky, diskutovat o nich a prosazovat své názory a myšlenky na mezinárodní úrovni.

Absolvent doktorského studijního programu Konstrukční a procesní inženýrství disponuje znalostmi a dovednostmi ve třech hlavních oblastech, jejichž synergie umožňuje široké uplatnění.
1. Vysoce odborné teoretické znalosti i praktické dovednosti úzce související s tématem dizertační práce (viz níže).
2. Odborné znalosti a dovednosti nezbytné pro vykonávání vědecké práce, výzkumných a tvůrčích činností.
3. Osobnostní a interpersonální dovednosti (soft skills), které umožňují absolventovi na profesionální úrovni prosazovat své myšlenky a názory, prezentovat a obhajovat výsledky své práce a diskutovat o nich a také efektivně pracovat ve vědeckém týmu či být jeho vedoucím.
Podle tématu dizertační práce získá absolvent vysoce odborné znalosti a dovednosti strojního inženýrství v konstrukci, projekci, návrhu a provozu strojů, strojních zařízení, inženýrských procesů a pochodů či transportních a dopravních prostředcích. Tyto znalosti a schopnosti umožňují uplatnění absolventů jak ve výzkumných institucích v ČR i zahraničí, tak i v komerčních společnostech a aplikovaném výzkumu.

Charakteristika profesí

Absolvent doktorského studijního programu Konstrukční a procesní inženýrství je vybaven vysoce odbornými a specializovanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi strojního inženýrství v oblastech konstrukce a projekce strojů a strojních zařízení, procesů a pochodů, transportu a dopravních prostředků, které mu umožňují vykonávat samostatnou i týmovou vědecko-výzkumnou a vývojovou činnost jak v akademických či výzkumných institucích, tak ve firmách a aplikačně orientovaných institucích. Charakteristickou pracovní pozicí zastávanou absolventem je výzkumník, vědecký pracovník, vývojář, výpočtář, projektant či konstruktér. Absolvent je také vybaven schopnostmi pro vykonávání vedoucí či manažerské pozice.

Podmínky splnění

Viz platné předpisy, Směrnice děkana Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).

Vytváření studijních plánů

Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních programů určují:
ŘÁD STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STANDARDY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD VUT,
SMĚRNICE DĚKANA Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně),
SMĚRNICE DĚKANA FSI Jednací řád oborových rad doktorských studijních programů FSI VUT v Brně.
Studium v DSP se neuskutečňuje v kreditovém systému. Klasifikační stupně jsou „prospěl“, „neprospěl“, u obhajoby disertační práce je výsledek „obhájil“, „neobhájil“.

Dostupnost pro zdravotně postižené

Na VUT jsou zohledněny potřeby rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělávání. V přijímacím řízení ani ve studiu nedochází k přímé či nepřímé diskriminaci z žádných důvodů. Studujícím se specifickými vzdělávacími potřebami (poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronická somatická onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti, psychická onemocnění) je poskytováno poradenství v poradenském centru VUT, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT. Podrobně tuto problematiku řeší Směrnice rektora č. 11/2017 „Uchazeči a studenti se specifickými potřebami na VUT“. Rovněž je vytvořen funkční systém sociálních stipendií, který popisuje Směrnice rektora č. 71/2017 „Ubytovací a sociální stipendium“.

Návaznost na další typy studijních programů

Doktorský studijní program Konstrukční a procesní inženýrství je zaměřen na poskytnutí nejvyššího stupně terciárního vzdělání a je pokračováním navazujícího magisterského studijního programu Strojní inženýrství a bakalářského studijního programu Strojírenství, které jsou aktuálně akreditované a uskutečňované na FSI VUT v Brně. Absolventi jiných studijních programů se zájmem o studium v doktorském studijním programu Konstrukční a procesní inženýrství musí prokázat úroveň svých znalostí odpovídající výše uvedeným studijním programům.

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Aditivní příprava vysokoteplotních slitin zpevněných disperzí nanočástic

    Hlavním cílem práce bude vyvinout a optimalizovat parametry 3D tisku precipitačně zpevněných niklových superslitin s přidanými nekoherentními nanočásticemi na boridové bázi a stanovit vztah mezi mikrostrukturou a základními mechanickými vlastnostmi nově připravených slitin. Mezi dílčí cíle práce bude patřit příprava práškových směsí niklových superslitin pomocí tříoseho elektromagnetického vibračního mixéru s odstupňovaným podílem zpevňujících nanočástic. Počítá se s následnou mikrostrukturní analýzou pomocí elektronové mikroskopie a to jak prášků, tak 3D tištěných materiálů před a po jednoosém mechanickém zatěžování za teplot až do 1000 °C.

    Školitel: Koutný Daniel, doc. Ing., Ph.D.

  2. Algoritmy řízení pro systémy s neceločíselnými diferenciálními rovnicemi

    V syntéze elektrických obvodů a návrhu regulačních obvodů se stále více začínají uplatňovat přístupy, které k modelování využívají aparát diferenciálních rovnic s neceločíselnými derivacemi (FOE, Fractional-Order Elements). V disertační práce bude cílem implementovat algoritmy řízení pro systémy popsané takovým typem diferenciálních rovnic a ukázat použitelnost v praktických aplikacích.

    Školitel: Šeda Miloš, prof. RNDr. Ing., Ph.D.

  3. Digitální dvojče hnacího ústrojí elektromobilu včetně tepelného chování

    disertační práce se zaměřuje na pokročilé modelování hnacího ústrojí moderních elektromobilů s důrazem na kombinaci 0D, 1D a 3D modelů a analýzu jejich tepelného chování. Tento přístup umožňuje komplexní pochopení dynamiky a efektivity hnacího ústrojí elektromobilů, což je klíčové pro optimalizaci jejich výkonu a životnosti. Návrh strategie pro optimalizaci tepelného managementu a efektivity hnacího ústrojí na základě zjištěných výsledků.

    Školitel: Štětina Josef, prof. Ing., Ph.D.

  4. Digitální dvojče rozhraní kolo-kolejnice

    Cílem práce je pomocí experimentálních metod vyvinout model, který bude popisovat třecí chování kontaktu kolo-kolejnice v přítomnosti maziv. Model využije data z reálného provozu k predikci tření v kontaktu, díky čemuž mazací systém pozná, kdy je nutná opětovná aplikace maziva. Výsledek práce bude mít vliv na efektivnější proces mazání kontaktu kola s kolejnicí. Dojde k optimalizaci spotřeby maziva při redukci opotřebení kontaktních těles.

    Školitel: Omasta Milan, doc. Ing., Ph.D.

  5. Digitální dvojče výrobního procesu pro optimalizaci energetické náročnosti výroby

    Téma je zaměřeno na vývoj digitálního dvojčete výrobního procesu, které bude zahrnovat nástroje pro predikci spotřeby energie daného výrobního procesu a posuzování energetické náročnosti výrobních prostředků. Důraz bude kladen na využívání obnovitelných zdrojů energie při zohlednění chování trhu a požadavků zákazníků.

    Školitel: Blecha Petr, doc. Ing., Ph.D., FEng.

  6. Elektromotory pro aerospace

    Cílem tématu je vývoj konstrukce elektromotoru za pomocí strukturovaného magnetického obvodu vyrobeného metodou 3D kovového tisku. Předpokládá se, že vhodná konstrukce strukturovaného magnetického obvodu by měla zvýšit účinnost elektromotoru, snížit jeho hmotnost a zároveň zlepšit chlazení. Konstrukce magnetického obvodu bude založena na patentované technologii odboru Technické Diagnostiky (EP3373311).

    Školitel: Kubík Michal, doc. Ing., Ph.D.

  7. Emise částic z rozhraní kolo-kolejnice

    Práce se věnuje experimentálnímu výzkumu emisí pevných částic z rozhraní kolo-kolejnice, vnikajících zejména při aplikaci maziv a materiálů pro obnovu trakce nebo v důsledku opotřebení. Cílem je popsat kritické faktory ovlivňující jejich vznik a působení na okolí a navrhnout vhodná opatření.

    Školitel: Omasta Milan, doc. Ing., Ph.D.

  8. Fyzické a virtuální testování vozidel

    Disertační práce se zaměřuje na oblast fyzického a virtuálního testování vozidel. V současnosti roste potřeba testování vozidel, a to zejména v souvislosti s rozvojem autonomních technologií a jejich komunikací s okolními vozidly a infrastrukturou. Tento vývoj nejen zvyšuje objem testování, ale mění i jeho charakter. Už nestačí testovat pouze jednotlivé vozidlo – klíčovou roli hraje i jeho integrace do celého dopravního systému a testování jednotlivých složek infrastruktury. To s sebou přináší řadu výzkumných otázek, a to jak v oblasti modelování vozidel, jejich senzorů a asistenčních systémů, tak i v simulaci virtuálního prostředí a infrastruktury. Další klíčové aspekty zahrnují tvorbu testovacích scénářů, automatizaci testování a vývoj podpůrných nástrojů. Úzce související oblastí je i měřicí technika a vývoj nových senzorů, stejně jako propojení fyzického a virtuálního testování prostřednictvím technologií, jako je "Vehicle-in-the-Loop" (fyzické vozidlo pohybující se ve virtuálním prostředí). Neméně důležité jsou i softwarové a hardwarové nástroje pro identifikaci parametrů modelovaných systémů.

    Školitel: Porteš Petr, doc. Ing., Ph.D.

  9. Inovativní přístupy k měření a hodnocení jakosti průmyslových výrobků na základě obrazových dat

    Cílem disertační práce je návrh a vývoj průmyslového systému pro přesné měření a hodnocení jakosti výrobků s využitím obrazových dat. Práce se zaměří na hledání nových přístupů, které umožní efektivní analýzu středně velkých až velkorozměrových objektů, kde tradiční metody založené na uspořádání objektu, kamery a osvětlení mohou být nedostatečné. Výzkum se bude věnovat možnostem inovací v oblasti snímání, osvětlení či následného zpracování obrazových dat s cílem zajistit vysokou přesnost a spolehlivost systému. Součástí práce bude analýza existujících přístupů, návrh vhodných metod a jejich implementace, včetně experimentálního ověření.

    Školitel: Škrabánek Pavel, doc. Ing., Ph.D.

  10. Integrace umělé inteligence v průmyslových provozech: Data-driven přístupy k optimalizaci řízení, diagnostice a prediktivní údržbě

    Práce se věnuje vysoce aktuální problematice využití umělé inteligence v průmyslových provozech. Moderní průmysl, poháněný neustálým nárůstem digitálních dat, otevírá nové možnosti, jak díky analýze provozních dat zefektivnit řízení, diagnostiku i prediktivní údržbu zařízení. S rostoucí digitalizací a automatizací vzniká tlak na optimalizaci provozních procesů a snížení nákladů spojených s provozem i údržbou zařízení. V této práci se zaměřujeme na využití provozních dat, která jsou sbírána z různých senzorů a měřicích systémů, a na jejich aplikaci v několika klíčových oblastech: Optimalizace řízení: Automatizované nastavování provozních parametrů v reálném čase za účelem maximalizace efektivity a snížení spotřeby energie. Prediktivní údržba: Využití strojového učení pro predikci možných poruch a zajištění preventivních zásahů, čímž se předchází neplánovaným odstávkám a snižují se provozní náklady. Diagnostika: Vývoj diagnostických nástrojů, které díky analýze historických i aktuálních dat umožňují rychlou detekci odchylek a potenciálních závad v technologiích. Dále se práce zabývá možností vytvoření digitálního dvojčete, tj. virtuálního modelu reálného zařízení, který by umožňoval simulaci a testování různých scénářů provozu a tím přispěl k ještě preciznějšímu řízení a plánování údržby. Výzkum tak zkoumá potenciál a přínosy integrace umělé inteligence do průmyslových provozů s důrazem na data-driven přístupy. Očekává se, že výsledky této práce přispějí k modernizaci průmyslových procesů a poskytnou podklady pro zavedení inovativních řešení, která zvýší spolehlivost, efektivitu a udržitelnost průmyslových systémů.

    Školitel: Máša Vítězslav, doc. Ing., Ph.D.

  11. Kompenzace pohybových zkreslení při zpracování hyperspektrálního obrazu

    Běžné barevné kamery rozdělují viditelnou část elektromagnetického spektra do tří spektrálních pásem. V případě, že kamera dokáže rozdělit snímané spektrum na desítky až stovky pásem, mluvíme o kameře hyperspektrální. Hyperspesktrální kamery s vysokým počtem pásem pracují obdobně jako řádkové kamery, tj. je nutné zajistit plynulý pohyb kamery nebo snímaného objektu, tak aby byl postupně zachycen celý snímaný objekt. Jakýkoliv pohyb navíc (ať snímaného objektu, nebo kamery) vede k nežádoucímu zkreslení výsledného obrazu. Těžištěm práce bude návrh metod, které tento typ zkreslení potlačí nebo odstraní.

    Školitel: Škrabánek Pavel, doc. Ing., Ph.D.

  12. Mazání bodových kontaktů pomocí přírodních maziv

    Cílem práce je popsat formování mazacího filmu a tření v bodových kontaktech mazaných pomocí přírodních mastných kyselin a jiných látek používaných jako aditiva.

    Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.

  13. Mazání kontaktů s reálnou konformitou pomocí plastických maziv

    Cílem práce je zjistit pomocí experimentů a modelování vliv konformity kontaktu a vlastností maziv na množství maziva dostupného pro mazání bodových kontaktů s konformitou blízkou reálným aplikacím.

    Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.

  14. Metody umělé inteligence pro návrh a řízení robotických systémů

    Současné aplikace robotických systémů často vyžadují komplexní adaptaci jejich návrhu a řídích strategií. Cílem práce bude výzkum v oblasti různých technik umělé inteligence (jako například hluboké zpětnovazební učení, evolučních algoritmů, nebo neuroevoluce) pro řešení složitých problémů z této oblasti.

    Školitel: Kůdela Jakub, doc. Ing., Ph.D.

  15. Modelování řídicích prvků hydrostatických ložisek pro zajištění stability mazací vrstvy

    Cílem je vyvinout experimentálně ověřený numerický model průtokových regulačních prvků zajišťujících stabilitu tenkých mazacích vrstev hydrostatických uložení.

    Školitel: Svoboda Petr, doc. Ing., Ph.D.

  16. Modely tření rozhraní z technických plastů

    Cílem práce je popsat principy tření a vytvořit metodologii modelování statického a kinetického tření v kontaktech tuhých těles s povrchovými nerovnostmi a technických plastů. Práce kombinuje MKP modelování s experimenty.

    Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.

  17. Návrh dekompozičních strategií pro efektivní řešení složitých dopravních úloh

    Disertační práce se zaměří na dekompozici složitých úloh řešených pomocí heuristických algoritmů, přičemž zvláštní pozornost bude věnována dopravním úlohám řešeným na Ústavu procesního inženýrství. V rámci práce bude provedena analýza klíčových charakteristik těchto složitých úloh a jejich vlivu na výpočetní náročnost. Důraz bude kladen na pochopení struktury úloh a identifikaci částí, které jsou vhodné pro rozklad na menší a lépe řešitelné podúlohy. Na základě této analýzy bude navržena a vyvinuta metodika dekompozičního přístupu, která umožní efektivnější řešení těchto úloh. Tento přístup bude navržen s ohledem na specifika dopravních úloh, včetně jejich dynamické povahy, vzájemných závislostí mezi jednotlivými částmi úloh a požadavku na rychlé rozhodování. Součástí práce bude také návrh a implementace algoritmů s využitím paralelního zpracování, což umožní efektivní využití dostupných výpočetních zdrojů. Implementace bude přizpůsobena konkrétním požadavkům jednotlivých úloh, přičemž cílem bude optimalizace jak z hlediska přesnosti výsledků, tak i z hlediska výpočetního času. Výsledky této disertační práce přispějí k rozvoji nových metod pro řešení složitých dopravních úloh a podpoří efektivnější integraci heuristických algoritmů v praktických aplikacích.

    Školitel: Šomplák Radovan, doc. Ing., Ph.D.

  18. Nevýfukové emise motorových vozidel

    Vaše disertační práce se bude zabývat aktuálním a důležitým tématem, které má přímý dopad na životní prostředí a veřejné zdraví. Emise z pneumatik a brzdových systémů představují významný zdroj znečištění, který je často opomíjen vedle tradičních emisí z výfukových systémů motorových vozidel. Tyto částice mohou mít různou velikost a chemické složení, což ztěžuje jejich monitorování a regulaci. Hlavním úkloem bude vývoj predikčních modelů pro uvolňování těchto částic.

    Školitel: Štětina Josef, prof. Ing., Ph.D.

  19. Online monitorování LPBF procesu

    Cílem práce je pomocí kontinuálního pozorování procesu laserové fúze práškového lože (LPBF) objasnit souvislosti mezi nastavením procesu (skenovací strategie, výkony rychlosti), defekty a specifickou mikrostrukturou vnikající ve zpracovaném materiálu.

    Školitel: Koutný Daniel, doc. Ing., Ph.D.

  20. Optimalizace obslužnosti v síťových aplikacích

    V aplikacích, které z obslužných míst rozmístěných v rozlehlé oblasti zajišťující určité služby zákazníků, je typickou úlohou minimalizace těchto míst tak, aby každý zákazník měl alespoň jedno ze středisek v dostupné vzdálenost. Problém pokrytí, na nějž tato úloha vede, má pro množinu složitost O(2^n), kde n je počet daných míst a je nutné jej řešit heuristickými metodami pro "velké" instance problému. Úloha má však ještě složitější formulace, kdy je třeba uvážit i kapacity obslužných míst a požadavky zákazníků. V disertační práce bude cílem aplikovat obecné řešení problému v úlohách komunikace 5G mobilních sítí a ukládání dat v NoSQL databázích.

    Školitel: Šeda Miloš, prof. RNDr. Ing., Ph.D.

  21. Optimalizace výpočetního výkonu heuristických algoritmů pro dopravní systémy

    Disertační práce se zaměří na zvýšení výpočetní efektivity heuristických algoritmů se zvláštním zaměřením na dopravní úlohy řešené na Ústavu procesního inženýrství. V úvodní části bude provedena analýza vlastností těchto úloh s cílem identifikovat klíčové charakteristiky, které ovlivňují jejich výpočetní náročnost. Na základě této analýzy budou navrženy a implementovány úpravy stávajících algoritmů s důrazem na optimalizaci kódu a zvýšení jeho efektivity a škálovatelnosti. Další důležitou částí práce bude návrh metod pro paralelizaci výpočtů, které umožní efektivní využití dostupných výpočetních zdrojů. Tyto metody budou zahrnovat postupy pro koordinaci paralelních procesů a jejich aplikaci na řešení velkých a komplexních problémů. V rámci tvorby nových řešení budou navrženy postupy pro křížení řešení, které zahrnou selekci omezeného počtu reprezentativních řešení vhodných pro jednotlivé kroky algoritmu. Pro každou zkoumanou úlohu bude rovněž zohledněn účel výpočtu, aby bylo možné nastavit optimální kompromis mezi kvalitou výsledného řešení a akceptovatelnou dobou výpočtu. Výsledky práce přispějí k efektivnějšímu řešení praktických dopravních úloh a k rozšíření možností aplikace heuristických algoritmů na komplexní problémy.

    Školitel: Šomplák Radovan, doc. Ing., Ph.D.

  22. Pokročilá diagnostika ložisek pro větrné elektrárny

    Větrné elektrárny (VE) jsou jedním z celosvětově rozšířených alternativních zdrojů elektrické energie. Snaha o maximalizaci účinnosti elektrárny vede k vysokým nárokům na konstrukci a zároveň je požadována vysoká spolehlivost všech konstrukčních částí. Mezi kritické součásti patří zejména ložiska hnacího ústrojí. Vzhledem k časově proměnlivému zatížení je obtížné stanovit spolehlivě jejich životnost a zároveň je třeba zabránit jejich havárii za provozu, neboť může dojít k poškození celé turbíny a vysokým škodám. Cílem práce je vývoj pokročilé prediktivní diagnostické metody pro sledování technického stavu ložiska VE s využitím metod nedestruktivního testování.

    Školitel: Klapka Milan, doc. Ing., Ph.D.

  23. Pokročilé odpružení sjezdového kola

    Cílem práce bude vývoj systému inteligentního odpružení horských elektrokol. Současné komerčně nabízené elektricky řízené systémy odpružení na kolech nevyužívají potenciál rychlé semiaktivní regulace. Současné systémy tak pouze umožňují automatické ovládání ventilů, které se u starších modelů musely nastavovat ručně. Kvalitou jízdy ale tyto elektricky ovládané tlumiče nejsou schopny zajistit lepší jízdní vlastnosti. Rychlé semiaktivní tlumení s magnetoreologickými tlumiči umožňuje kvalitativní posun v dosažitelném pohodlí jízdy a přítlaku kola na vozovku. V současnosti probíhá vývoj demonstrátorů jednotlivých komponent. Tyto komponenty ale bude nutné integrovat do celého funkčního systému a experimentálně ověřit funkčnost. Těžiště práce bude zejména ve zjištění omezujících vlastností reálných prvků systému (tlumiče, senzory atd.) a následnému návrhu optimálního řízení systému.

    Školitel: Kubík Michal, doc. Ing., Ph.D.

  24. Predikce opotřebení dentálních výplňových materiálů při čištění zubů

    Výzkum je zaměřen na analýzy opotřebení dentálních výplňových materiálů v důsledku čištění zubů pomocí zubního kartáčku a zubní pasty při každodenní ústní hygieně. Jedná se o experimentální práci, ve které budou diskutovány zejména vlivy materiálu zubní výplně, tvaru zakončení a tvrdosti vláken kartáčku, abrazivity zubní pasty či vliv použití manuálního a elektrického kartáčku. Pozornost bude soustředěna také na efektivitu odstraňování zubního plaku.

    Školitel: Vrbka Martin, prof. Ing., Ph.D.

  25. Predikce trvanlivosti kuličkového šroubu CNC frézovacího obráběcího centra

    Během provozování CNC obráběcího centra, zejména pak obrábění zákazníkova obrobku, bývá často jeho posuvová osa značně namáhána. Toto namáhání není způsobenou pouze řeznými silami, ale též místem upnutí obrobku. Stává se totiž, že je pak namáhána pouze určitá část pracovní části kuličkového šroubu a je zde identifikováno nadměrné opotřebení, které výrazným způsobem ovlivňuje trvanlivost kuličkového šroubu. Cílem práce je stanovit pomocí systémového přístupu predikci zbytkové trvanlivosti kuličkového šroubu a tím předcházet výrobě neshodných dílů.

    Školitel: Holub Michal, doc. Ing., Dipl.-Ing, Ph.D.

  26. Rekonfigurovatelné mechanické metamateriály

    Cílem práce je pomocí pokročilých metod výpočtového modelování popsat mechanismy cíleně řízených změn morfologie mechanických metamateriálů vlivem změny vnějšího silového působení.

    Školitel: Koutný Daniel, doc. Ing., Ph.D.

  27. Rozvíjení metod odhadu hloubky z dvourozměrných obrazových dat

    Obrazová data zachycená běžnou kamerou s maticovým snímačem poskytují pouze dvourozměrnou reprezentaci trojrozměrné reality. Pro některé aplikace je však klíčová i znalost třetího rozměru, tedy hloubky. Pro tento účel bylo navrženo několik metod, které umožňují odhad hloubky z dvourozměrných obrazových dat. Tyto metody se liší jak způsobem sběru dat, tak i jejich následným zpracováním, přičemž oba tyto aspekty zásadně ovlivňují jejich použitelnost v praxi. Mezi jednotlivými metodami existují výrazné rozdíly v množství potřebných dat, přesnosti odhadu, výpočetní náročnosti i pořizovacích nákladech. Žádná z dosud používaných metod však není jednoznačně nejlepším řešením z hlediska všech těchto parametrů. Oblast odhadu hloubky z dvourozměrných obrazových dat tak nabízí významný prostor pro inovace, ať už ve formě modifikace stávajících řešení s cílem zlepšit jejich klíčové vlastnosti, nebo v podobě návrhu zcela nových metod. Oba tyto přístupy přestavují možné těžiště práce.

    Školitel: Škrabánek Pavel, doc. Ing., Ph.D.

  28. Snížení opotřebení železničního podvozku za pomocí elektronického odpružení

    Cílem tématu je vývoj elektronicky řízeného systému odpružení železniční jednotky snižující opotřebení podvozku a infrastruktury. Součástí práce je experimentální ověření přínosu tohoto systému za pomocí měřícího dvojkolí na železniční jednotce InterPanter.

    Školitel: Kubík Michal, doc. Ing., Ph.D.

  29. Softwarově definované vozidlo

    Disertační práce se zaměřuje na pokročilé modelování softwarově definovaných vozidel (SDV) s důrazem na integraci multifyzikálních simulačních přístupů v prostředí 0D, 1D a 3D modelování. Cílem je vytvořit digitální dvojče vozidla, které umožní detailní analýzu dynamiky, energetické účinnosti a provozních charakteristik v reálném čase. Díky využití pokročilých algoritmů, strojového učení a simulací v prostředí cloud computingu lze optimalizovat klíčové aspekty výkonu, bezpečnosti a životnosti vozidla. Tento přístup reflektuje současné trendy v automobilovém průmyslu, kde softwarově definovaná architektura hraje klíčovou roli v transformaci vozidel směrem k vyšší autonomii, konektivitě a efektivitě.

    Školitel: Štětina Josef, prof. Ing., Ph.D.

  30. Tepelné výměníky s řízenou nerovnoměrností distribuce chladiva

    Téma je zaměřeno na vytvoření metodiky navrhování nové generace aditivně vyráběných tepelných výměníků, využívajících strukturované materiály, splňujících veškeré pevností požadavky při minimalizaci hmotnosti a zároveň umožňujících řídit distribuci chladícího média dle potřeb konkrétní aplikace. V rámci řešení tématu se předpokládá úprava stávajících algoritmů multiúrovňové topologické optimalizace pro účely výměny tepla. Algoritmus by měl nově umožňovat vedle změny tuhosti v rámci jedné komponenty také lokální řízení chladícího výkonu. Experimentální vzorky i funkční díly budou realizovány prostřednictvím kovové aditivní technologie SLM a informace o proudění a tepelných vlastnostech struktur budou získány ze spolupráce s Ústavem procesního inženýrství.

    Školitel: Koutný Daniel, doc. Ing., Ph.D.

  31. Udržitelné strojové vidění

    Disertační práce se zaměří na zkoumání možností zvýšení udržitelnosti v oblasti strojového vidění. Problematika udržitelnosti ve strojovém vidění pokrývá optimalizaci procesů sběru, přenosu a zpracování obrazových dat s cílem snížení energetické a materiálové náročnosti. Přesné zaměření disertační práce vyplyne z analýzy současného stavu poznání, který student vypracuje. Preferován bude směr s největším výzkumným a aplikačním potenciálem.

    Školitel: Škrabánek Pavel, doc. Ing., Ph.D.

  32. Voda jako ekologický prostředek pro úpravu tření mezi kolem a kolejnicí

    Cílem práce je zkoumat vliv cílené aplikace vody na úpravu tření mezi kolem a kolejnicí s cílem dosažení požadované úrovně tření. Klíčovým aspektem tohoto výzkumu je predikce vlastností reálné třecí vrstvy na kolejnici, která interaguje s aplikovanou vodou.

    Školitel: Omasta Milan, doc. Ing., Ph.D.

  33. Voda jako spouštěč problémů s nízkou adhezí mezi kolem a kolejnicí

    Cílem práce je poskytnout experimentální důkaz o přechodovém chování kontaktu kola a kolejnice při kontaminaci vodou a dalšími materiály a vysvětlit povahu tohoto jevu na základě optického pozorování kontaktu. Důraz je kladen na popis rozsahu tohoto problému ve smyslu provozních podmínek a parametrů kontaminantů. Výsledky budou porovnávány se simulacemi partnerské organizace.

    Školitel: Omasta Milan, doc. Ing., Ph.D.

  34. Využití strojového učení při zpracování dat vibrodiagnostiky železničních vozidel

    Prediktivní identifikace poruch a opotřebení je klíčovým aspektem pro bezpečný a efektivní provoz železničních vozidel. Metody strojového učení jsou využitelné k trénování modelu z dat a zobecňování na doposud nezměřená data. Cílem práce je natrénovat model s využitím strojového učení na datech získaných z podvozku železničního vozidla. Výsledný model poté bude nasazen k prediktivní údržbě železničního podvozku.

    Školitel: Omasta Milan, doc. Ing., Ph.D.

  35. Vývoj magnetoreologického systému tlumení rázových dějů pro armádní aplikace

    V armádních aplikacích je důležitým požadavkem efektivní utlumení rázového zatížení. Může se jednat o tlumení zákluzů děl, tlumení sedaček při výbuchu či pádu stroje, a další. Publikované práce ukazují, že nasazení magnetoreologického (MR) systému odpružení spolu se semi-aktivním řízením může být významný posunem v této oblasti. Pro tyto aplikace je typické, že se pístové rychlosti pohybují v jednotkách m/s a dosahuje se vysokých tlumících sil. Jedná se tedy o poměrně extrémní pracovní podmínky pro tlumiče. Těžiště práce bude zejména v oblasti popisu chování MR kapaliny ve vysokých rychlostech a následná aplikace těchto poznatků do konstrukce magnetoreologického tlumiče. Důležitou oblastí bude i problematika návrhu senzorů a způsobu řízení. Cílem práce tedy bude vývoj a experimentální ověření MR systému odpružení pracujících za vysokých pístových rychlostí.

    Školitel: Klapka Milan, doc. Ing., Ph.D.

  36. Vývoj měřicího systému pro monitoring a ochranu rostlin

    Trend efektivního využívání přírodních zdrojů ovlivňuje celou řadu odvětví, mezi které patří také zemědělství. Pro správný růst rostlin je nutné zvolit vhodně způsob zavlažování tak, aby nedocházelo k nedostatečnému zalití, či naopak přelití rostliny a případnému plýtvání vodou. K rozhodnutí, zda rostlina potřebuje zálivku je třeba znát její aktuální kondici. Jak ukázaly předchozí výzkum, kondici rostliny lze spolehlivě monitorovat s využitím metody akustické emise (AE), která vznikla jako citlivá metoda pro diagnostiku únavového poškození ložisek. Na základě dat získaných ze snímačů AE lze rozhodovat o zálivce a případně i dávkování dalších půdních živin apod. K rozhodnutí lze využít také řízení s pomocí AI. Automatizované řízení pak lze užít pro automatizované zavlažovací systémy skleníků či např. pro hydroponii apod. Cílem práce je pak vývoj vhodné měřicí metody, které dovolí spolehlivý monitoring a vývoj algoritmu pro hodnocení získaných dat.

    Školitel: Klapka Milan, doc. Ing., Ph.D.

  37. Výzkum vzniku a šíření hluku v kolejové dopravě

    Hluk vznikající za provozu kolejových vozidel je stále aktuálním společenským problémem. Jedním z hlavních zdrojů silných hlukových projevů je kontakt kola a kolejnice. V případě nepřiznivých provozních podmínek může dojít k nadměrnému příčnému rozkmitání kola, které vede k vyzáření silného akustického signálu. Ačkoliv již byly popsány některé hypotetické mechanismy, jak hluk v kontaktu kola a kolejnice vzniká, stále nebyla celá řada jevů uspokojivě prozkoumána. Zejména v souvislosti s moderním přístupem řízení adheze na rizikových traťových úsecích díky aplikaci tekutých či pevných látek na povrch či boky kolejového svršku. Cílem práce je zkoumání vlivu provozních podmínek v modifikovaném kontaktu na výskyt nežádoucího hluku a jeho šíření do okolí.

    Školitel: Klapka Milan, doc. Ing., Ph.D.

  38. Zpracování pokročilých materiálů technologií Electron Beam Melting

    Cílem práce je pomocí elektronového svazku ve vakuu ověřit možnosti a strategie zpracování materiálů typu wolfram, tantal, měď nebo intermetalických slitin TiAl a zhodnotit jejich použitelnost v průmyslových aplikacích.

    Školitel: Koutný Daniel, doc. Ing., Ph.D.

  39. Zvyšování přesnosti horizontálních frézovacích a vyvrtávacích CNC obráběcích strojů

    Téma práce je zaměřeno na systémovou analýzu chování horizontálních frézovacích a vyvrtávacích CNC obráběcím strojům, ke kterým bude přistupováno jako k mechatronickým soustavám. Řešená bude především problematika korekcí a kompenzací založených na prostorových mapách a způsobu identifikace geometrických chyb. Z výše uvedených bodů bude proveden návrh opatření a sestavení systémového přístupu k volbě vhodného způsobu měření, analýze dat a způsobu zadávání kompenzací do řídícího systému pro horizontální frézovací a vyvrtávací stroje.

    Školitel: Holub Michal, doc. Ing., Dipl.-Ing, Ph.D.

  40. Zvyšování přesnosti průmyslových robotů

    S nástupem nových technologií jako jsou aditivní technologie, ale také nástupem nových ekologických materiálů nebo nasazováním moderních měřicích zařízení na průmyslové roboty jsou stále častěji kladeny otázky na přesnost dráhy koncového efektoru. Práce se bude zabývat možnostmi zvyšování přesnosti podle požadavků na zvolenou technologii s možností přístupů pro kompenzaci odchylek požadované dráhy.

    Školitel: Marek Jiří, prof. Dr. Ing., Ph.D., DBA, FEng.

  41. 3D tisk magnetických obvodů

    Cílem tématu je výzkum a vývoj strukturovaných magnetických obvodů vyráběných metodou 3D tisku. Konstrukce magnetických obvodů bude založena na patentované technologii odboru Technické Diagnostiky (EP3373311). Tato technologie umožní vývoj vysoce efektivních magnetických obvodů. Vývoj lze směřovat do několika oblastí jako například elektromagnetické aktuátory, ventily či senzory.

    Školitel: Kubík Michal, doc. Ing., Ph.D.

  42. 3D tištěná individualizovaná segmentální kloubní náhrada: biotribologie artikulačního povrchu

    Podstatou výzkumu je tribologický popis chování 3D tištěných individualizovaných implantátů pro lokální náhrady defektů hlavice stehenní kosti. Cílem je navrhnout takový třecí povrch implantátu, který dosáhne velmi nízkého součinitele tření a minimálně opotřebí protilehlou kloubní chrupavku. Jedná se o experimentální práci, kde budou testovány vhodné biokompatibilní materiály jako jsou slitiny titanu vyrobené aditivní technologií Selective Laser Melting, slitiny CoCrMo a moderní biomateriály jako je PEEK či hydrogel. Výsledkem bude prototyp lokálního implantátu určeného pro klinické testy.

    Školitel: Vrbka Martin, prof. Ing., Ph.D.

  43. 3D tištěné kovové kompozity vyztužené 2D nanomateriály pro biomedicínské implantáty nové generace

    Cílem je výzkum a vývoj nové generace kloubních implantátů s využitím 2D nanomateriálů, které umožnují dosáhnout podmínky superlubricity a zajistit tak správnou funkci náhrady při extrémně nízkém součiniteli tření a téměř nulovém opotřebení. Obecně se předpokládá, že 2D materiály představují milník v mnoha inženýrských oblastech, přičemž biomedicínské inženýrství není výjimkou. Předpokládá se spolupráce jak s akademickou, tak komerční sférou, přičemž výstupem bude implantát nové generace, který bude splňovat požadavky biokompatibility a bude tak vhodný ke klinickým testům.

    Školitel: Nečas David, doc. Ing., Ph.D.

  44. 4D tisk magneticky aktivních elastomerů

    V současné době probíhá intenzivní výzkum a vývoj v oblasti magneticky aktivních elastomerů či hydrogelů, které je možné vyrobit za pomocí tzv. 4D tisku. 4D tisk je nová a zcela unikátní technologie, která umožní tisknout dynamické 3D struktury schopné měnit svůj tvar v průběhu času. Cílem tohoto tématu je vývoj zařízení a metodiky 4D tisku magneticky aktivních elastomerů a hydrogelů. Součástí práce bude i aplikace této technologie na problematiku mikro robotiky.

    Školitel: Kubík Michal, doc. Ing., Ph.D.

Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

1. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
9BSZBezpečnost strojů a zařízení - systémový přístupcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9DMADesign-managementcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9EMMEmpirické modelycs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9LDMLogistika v dopravě a manipulacics, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9TSTTeorie a stavba tvářecích strojůcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9VNPVibrace a hluk pohonných jednotekcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
1. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
9MORMatematické metody optimálního řízenícs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9KARSpeciální konstrukce a aplikace mobilních robotůcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9VDETeorie vizuálního stylu v designucs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
1. ročník, celoroční semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
9AJAcademic English for Doctoral Studiesen0PovinnýdrzkCj - 60ano
9BEIBezpečnostní inženýrstvícs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9DDEDějiny designucs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9DSMDynamika spalovacích motorůcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9EXTExperimentální metody v tribologiics0DoporučenýdrzkP - 20ano
9FLIFluidní inženýrstvícs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9LKKLetecké kompozitní konstrukcecs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9MRIManagement rizikacs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9MBOMatematické modelování mechanismů strojůcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9MASMetody a algoritmy pro simulaci a optimalizaci systémůcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9MOPMetody a organizace vědecké prácecs0DoporučenýdrzkP - 20ano
9MLVMetrologie legální a průmyslovács, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9MPDModerní přístupy v diagnostice a životnosti technických soustavcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9MDTMultiparametrická diagnostika technických systémůcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9PSLPalubní soustavy letadelcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9PDTPokročilá diagnostika technických systémůcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9EHDPokročilá tribologiecs0DoporučenýdrzkP - 20ano
9PTLPřenos tepla a látkycs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9RIPŘízení pohybucs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9TSOTeorie a stavba obráběcích strojůcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9TDCTermodynamika pracovních oběhůcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9USZÚdržba strojů a zařízenícs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9VPRVědecko-výzkumný projekt a jeho řízenícs0DoporučenýdrzkP - 20ano
9SESVybrané statě z elektrických strojůcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9VMTVýpočtové modelování turbulentního prouděnícs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9ZVMZáklady vědecké metrologie a řízení kvalitycs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano
9ZLLZkoušení letadelcs, en0DoporučenýdrzkP - 20ano