studijní program
Konstrukční a procesní inženýrství
Fakulta: FSIZkratka: D-KPI-KAk. rok: 2022/2023
Typ studijního programu: doktorský
Kód studijního programu: P0715D270017
Udělovaný titul: Ph.D.
Jazyk výuky: čeština
Akreditace: 18.2.2020 - 18.2.2030
Forma studia
Kombinované studium
Standardní doba studia
4 roky
Garant programu
Oborová rada
Předseda :
prof. Ing. Martin Hartl, Ph.D.
Člen interní :
doc. Ing. Jaroslav Katolický, Ph.D.
prof. Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
doc. Ing. Jaroslav Juračka, Ph.D.
prof. Ing. Radomil Matoušek, Ph.D.
prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D.
prof. Ing. Pavel Hutař, Ph.D.
doc. Ing. Petr Blecha, Ph.D., FEng.
prof. Ing. Petr Stehlík, CSc., dr. h. c.
Člen externí :
Ing. Jan Čermák, Ph.D., MBA (Koyo Bearings Česká republika)
Oblasti vzdělávání
Oblast | Téma | Podíl [%] |
---|---|---|
Strojírenství, technologie a materiály | Bez tematického okruhu | 100 |
Cíle studia
Hlavním cílem doktorského studia ve studijním programu Konstrukční a procesní inženýrství je, v souladu se zákonem o vysokých školách, výchova vysoce kvalifikovaných a vzdělaných odborníků, kteří jsou schopni samostatné vědecké, výzkumné a tvůrčí činnosti v oblastech konstrukčního a procesního inženýrství. Studium poskytuje absolventům patřičné znalosti a dovednosti, které umožňují vykonávat tyto činnosti v akademických i aplikačních institucích na mezinárodně požadované a standardizované úrovni. Důraz je kladen na poskytnutí potřebných teoretických znalostí a praktických zkušeností z oblasti tématu doktorského studia. Intenzivně je podporováno rovněž získání zkušeností ze zahraničních výzkumných pracovišť. Studijní program je koncipován svým zaměřením a obsahem tak, aby v maximální míře uspokojoval nároky a požadavky průmyslu a společnosti na vysoce vzdělané a kvalifikované odborníky v oblastech konstrukčního a procesního inženýrství.
Doktorské studium je založeno především na vlastní výzkumné a tvůrčí činnosti studentů – doktorandů. Tyto aktivity jsou intenzivně podporovány participací studentů ve výzkumných projektech národního i mezinárodního charakteru. Výzkumné oblasti zahrnují konstrukční inženýrství (analýzu, koncepci, konstrukci a projekci strojních zařízení, dopravních prostředků, výrobních strojů a energetiky) a procesní inženýrství (analýza, návrh a projekce procesů strojírenského, dopravního, energetického a petrochemického průmyslu).
Profil absolventa
Absolvent doktorského studijního programu Konstrukční a procesní inženýrství je vysoce kvalifikovaným odborníkem s hlubokými teoretickými znalostmi a praktickými dovednosti v oblasti tématu doktorského studia, které mu umožňují vykonávat tvůrčí a výzkumnou činnost jak samostatně, tak ve vědeckých týmech. Absolvent je vybaven znalostmi současného stavu poznání z oblasti konstrukčního a procesního inženýrství, které nachází uplatnění v dalších činnostech výzkumu a vývoje a umožňují absolventovi realizovat navazující výzkumné a tvůrčí aktivity. Absolvent je rovněž schopen připravit návrh výzkumného projektu a následně jej vést. Současně je vybaven dovednostmi pro aplikaci a transfer teoretických poznatků základního výzkumu do aplikační sféry. Absolvent je dále schopen se přizpůsobit a adaptovat i dalším příbuzným vědním oborům, spolupracovat na interdisciplinárních úlohách a zvyšovat svoji profesní kvalifikaci. Vysoká úroveň získaného vzdělání je podpořena zapojením studentů do národních a mezinárodních výzkumných projektů a spoluprací se zahraničními výzkumnými institucemi. Tyto zkušenosti umožňují absolventům nejen uskutečňovat vlastní vědeckou činnost, ale také profesionálně prezentovat své výsledky, diskutovat o nich a prosazovat své názory a myšlenky na mezinárodní úrovni.
Absolvent doktorského studijního programu Konstrukční a procesní inženýrství disponuje znalostmi a dovednostmi ve třech hlavních oblastech, jejichž synergie umožňuje široké uplatnění.
1. Vysoce odborné teoretické znalosti i praktické dovednosti úzce související s tématem dizertační práce (viz níže).
2. Odborné znalosti a dovednosti nezbytné pro vykonávání vědecké práce, výzkumných a tvůrčích činností.
3. Osobnostní a interpersonální dovednosti (soft skills), které umožňují absolventovi na profesionální úrovni prosazovat své myšlenky a názory, prezentovat a obhajovat výsledky své práce a diskutovat o nich a také efektivně pracovat ve vědeckém týmu či být jeho vedoucím.
Podle tématu dizertační práce získá absolvent vysoce odborné znalosti a dovednosti strojního inženýrství v konstrukci, projekci, návrhu a provozu strojů, strojních zařízení, inženýrských procesů a pochodů či transportních a dopravních prostředcích. Tyto znalosti a schopnosti umožňují uplatnění absolventů jak ve výzkumných institucích v ČR i zahraničí, tak i v komerčních společnostech a aplikovaném výzkumu.
Charakteristika profesí
Absolvent doktorského studijního programu Konstrukční a procesní inženýrství je vybaven vysoce odbornými a specializovanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi strojního inženýrství v oblastech konstrukce a projekce strojů a strojních zařízení, procesů a pochodů, transportu a dopravních prostředků, které mu umožňují vykonávat samostatnou i týmovou vědecko-výzkumnou a vývojovou činnost jak v akademických či výzkumných institucích, tak ve firmách a aplikačně orientovaných institucích. Charakteristickou pracovní pozicí zastávanou absolventem je výzkumník, vědecký pracovník, vývojář, výpočtář, projektant či konstruktér. Absolvent je také vybaven schopnostmi pro vykonávání vedoucí či manažerské pozice.
Podmínky splnění
Viz platné předpisy, Směrnice děkana Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně).
Vytváření studijních plánů
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních programů určují:
ŘÁD STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STANDARDY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VUT,
STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD VUT,
SMĚRNICE DĚKANA Pravidla pro organizaci studia na fakultě (doplněk Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně),
SMĚRNICE DĚKANA FSI Jednací řád oborových rad doktorských studijních programů FSI VUT v Brně.
Studium v DSP se neuskutečňuje v kreditovém systému. Klasifikační stupně jsou „prospěl“, „neprospěl“, u obhajoby disertační práce je výsledek „obhájil“, „neobhájil“.
Dostupnost pro zdravotně postižené
Na VUT jsou zohledněny potřeby rovného přístupu k vysokoškolskému vzdělávání. V přijímacím řízení ani ve studiu nedochází k přímé či nepřímé diskriminaci z žádných důvodů. Studujícím se specifickými vzdělávacími potřebami (poruchy učení, fyzický a smyslový handicap, chronická somatická onemocnění, poruchy autistického spektra, narušené komunikační schopnosti, psychická onemocnění) je poskytováno poradenství v poradenském centru VUT, které je součástí Institutu celoživotního vzdělávání VUT. Podrobně tuto problematiku řeší Směrnice rektora č. 11/2017 „Uchazeči a studenti se specifickými potřebami na VUT“. Rovněž je vytvořen funkční systém sociálních stipendií, který popisuje Směrnice rektora č. 71/2017 „Ubytovací a sociální stipendium“.
Návaznost na další typy studijních programů
Doktorský studijní program Konstrukční a procesní inženýrství je zaměřen na poskytnutí nejvyššího stupně terciárního vzdělání a je pokračováním navazujícího magisterského studijního programu Strojní inženýrství a bakalářského studijního programu Strojírenství, které jsou aktuálně akreditované a uskutečňované na FSI VUT v Brně. Absolventi jiných studijních programů se zájmem o studium v doktorském studijním programu Konstrukční a procesní inženýrství musí prokázat úroveň svých znalostí odpovídající výše uvedeným studijním programům.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
- Aditivní výroba nosných soustav CNC obráběcích strojů
V současné době je používán pro nosnou soustavu CNC obráběcích strojů (lože, stojan) tradiční materiál jako je litina a ocel. Nyní se nabízí využití moderních materiálů jako je například vysokohodnotný UHPC beton. Díky tomuto materiálu je možné využívat aditivní výrobu (3D tisk), pomocí robotů. Cílem této dizertační práce je navrhnout takový způsob výroby za použití systémového přístupu. Výstupem pak bude konkrétní metodika jejich tvorby.
- Optimalizace dispečerského řízení v reálném čase
Operativní dispečerské řízení se používá pro optimalizaci různých systémů například v logistice (letecké, železniční), nebo pro řízení provozu výtahů. Tyto systémy často vykazují náročně zpracovatelné vlastnosti jako velké množství možných stavů, nestacionaritu, nemožnost přesného určení systémového stavu, nebo nutnost nalezení řešení v reálném čase. Cílem výzkumu bude vývoj nových technik založených na dynamickém programování a zpětnovazebním učení pro úlohy dispečerského řízení v reálném čase.
Školitel: Šeda Miloš, prof. RNDr. Ing., Ph.D.
- Výpočtové modelování dynamiky rotoru hybridního turbodmychadla se zahrnutím elektromagnetických interakcí
Cílem práce je simulovat chování hybridních turbodmychadel a analyzovat vliv elektromagnetických interakcí v důsledku využití elektrických točivých strojů. Výzkumné činnosti zahrnují vývoj efektivních výpočtových modelů pro interakci rotoru a elektrického stroje, analýzu energetických toků především v důsledku přestupu tepla z turbíny na elektrický stroj a analýzu vlivu pohybu rotoru na silové působení ze statorové části elektromotoru. Předpokládá se využití softwarů pro multibody dynamiku (ADAMS), metody konečných prvků (ANSYS Mechanical, ANSYS Maxwell) v rámci komerčních softwarů s následným ověřením pomocí cíleného technického experimentu. Ověřený výpočtový model bude následně aplikován na reálné turbodmychadlo a ověřen pomocí technických experimentů na specializovaném experimentálním stavu. V průběhu studia se předpokládá úzká spolupráce s průmyslovým partnerem a reálné uplatnění výsledků práce. Součástí studia jsou dlouhodobá stáž na světově významném výzkumném pracovišti v zahraničí, pravidelná účast na mezinárodních konferencích v oboru a publikace v časopisech.
Školitel: Novotný Pavel, prof. Ing., Ph.D.
Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9BSZ | Bezpečnost strojů a zařízení - systémový přístup | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9DMA | Design-management | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9EMM | Empirické modely | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9LDM | Logistika v dopravě a manipulaci | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9TST | Teorie a stavba tvářecích strojů | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9VNP | Vibrace a hluk pohonných jednotek | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9MOR | Matematické metody optimálního řízení | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9KAR | Speciální konstrukce a aplikace mobilních robotů | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9VDE | Teorie vizuálního stylu v designu | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano |
Zkratka | Název | J. | Kr. | Pov. | Uk. | Hod. rozsah | Sk. | Ot. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9AJ | Jazyk anglický pro doktorské studium | en | 0 | Povinný | drzk | Cj - 60 | ano | |
9BEI | Bezpečnostní inženýrství | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9DDE | Dějiny designu | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9DSM | Dynamika spalovacích motorů | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9EXT | Experimentální metody v tribologii | cs | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9FLI | Fluidní inženýrství | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9LKK | Letecké kompozitní konstrukce | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9MRI | Management rizika | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9MBO | Matematické modelování mechanismů strojů | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9MAS | Metody a algoritmy pro simulaci a optimalizaci systémů | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9MOP | Metody a organizace vědecké práce | cs | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9MLV | Metrologie legální a průmyslová | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9MPD | Moderní přístupy v diagnostice a životnosti technických soustav | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9MDT | Multiparametrická diagnostika technických systémů | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9PSL | Palubní soustavy letadel | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9PDT | Pokročilá diagnostika technických systémů | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9EHD | Pokročilá tribologie | cs | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9PTL | Přenos tepla a látky | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9RIP | Řízení pohybu | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9TSO | Teorie a stavba obráběcích strojů | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9TDC | Termodynamika pracovních oběhů | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9USZ | Údržba strojů a zařízení | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9VPR | Vědecko-výzkumný projekt a jeho řízení | cs | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9SES | Vybrané statě z elektrických strojů | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9VMT | Výpočtové modelování turbulentního proudění | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9ZVM | Základy vědecké metrologie a řízení kvality | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano | |
9ZLL | Zkoušení letadel | cs, en | 0 | Doporučený | drzk | P - 20 | ano |